Παντελής Βαλασόπουλος: «Έχουμε το πιο επικίνδυνο σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ευρώπη, μόνο μία γραμμή»
Ο Παντελής Βαλασόπουλος, ανταποκριτής από το Βερολίνο μιλάει στο «ΦΩΣ» και τον Θέμη Σινάνογλου για το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ευρώπης.
Συνέντευξη στον ΘΕΜΗ ΣΙΝΑΝΟΓΛΟΥ
Ο Παντελής Βαλασόπουλος είναι μανιώδης ταξιδιώτης με τρένα στη Γερμανία και σε όλη την Ευρώπη. Είναι ανταποκριτής 29 χρόνια στη Γερμανία, στην «Ελευθεροτυπία», στο BBC στην ελληνική υπηρεσία, στο STAR, στον ANT1, στο MEGA και πλέον στο OPEN και στον Real FM.
Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στο «ΦΩΣ» στις 2/3/2023
Θέλω να μου πεις τι γίνεται στη Γερμανία με τα τρένα και να το συγκρίνουμε με την κατάσταση στην Ελλάδα.
Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο και πιο πυκνό σιδηροδρομικό δίκτυο του κόσμου. Όχι της Ευρώπης. Του κόσμου! Το 1998 από βλάβη σε τροχό έγινε δυστύχημα με 101 νεκρούς. Εκτροχιάστηκε μια υπερταχεία, από τα πιο σύγχρονα τρένα τότε της Ευρώπης, έπιανε ταχύτητα 300 χιλιόμετρα. Άκου, Θέμη, εγώ ταξιδεύω πάρα πολύ με τα τρένα. Όχι μόνο από το Βερολίνο εντός Γερμανίας αλλά και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Τα πιο σύγχρονα τρένα πλέον τα έχει η Ιταλία, που έχει δύο μεγάλες ιδιωτικές εταιρείες, και βέβαια η Γαλλία με το TGV το γαλλικό που είναι το πιο γρήγορο τρένο της Ευρώπης. Αναπτύσσει ταχύτητα πάνω από 300 χιλιόμετρα.
Χειροκίνητα γίνεται η λειτουργία στις γραμμές;
Όχι ρε συ, αστειεύεσαι; Τι χειροκίνητα; Στην Ελλάδα είναι τριτοκοσμική η κατάσταση με το τρένο. Καμία κυβέρνηση δεν πρόσεξε τόσα χρόνια το θέμα των τρένων. Είμαστε το χειρότερο δίκτυο τρένου στην Ευρώπη. Ψάξε τους χάρτες σε άλλες χώρες, είμαστε οι μόνοι στην Ευρώπη που έχουμε μείνει με μία μόνο γραμμή. Και αυτήν τη μία γραμμή την έχουμε απαρχαιωμένη. Έχουμε το πιο επικίνδυνο σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ευρώπη, ενώ είναι μόνο μία γραμμή. Άμα δεις το δίκτυο που υπάρχει στη Γερμανία πόσο μεγάλο και πόσο πυκνό είναι, θα καταλάβεις... Και έχει γίνει πολύ ακριβό το εισιτήριο, είναι σχεδόν «μία η άλλη» με το αεροπλάνο. Διότι ο κόσμος ταξιδεύει πολύ με το τρένο. Εγώ πάω σε όλη την Ευρώπη με το τρένο. Μπορείς από το Βερολίνο να πας άνετα από τη Σουηδία πάνω, μέχρι κάτω στη Σικελία και στη Βαρκελώνη. Μπορείς να πας άμεσα στο Παρίσι. Μπορείς να πας παντού με το τρένο, είτε με απευθείας δρομολόγια είτε αλλάζοντας τρένο.
Είναι κρατικά τα τρένα στη Γερμανία;
Δύο φορές επιχείρησαν να ιδιωτικοποιήσουν τα τρένα, αλλά δεν το κατάφεραν. Παραμένουν κρατικά. Το έχουν όμως στην ατζέντα τους τα μεγάλα κόμματα να τα ιδιωτικοποιήσουν. Οι Ιταλοί ιδιωτικοποίησαν τα τρένα και από τη Ρώμη πας παντού σε λίγες ώρες με υπερσύγχρονα τρένα που αναπτύσσουν ταχύτητα 300 χιλιόμετρα. Είμαστε πολύ πίσω ως χώρα στο θέμα των τρένων. Οι συγκρίσεις με άλλες ευρωπαϊκές χώρες είναι εξοργιστικές.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ