Στήριξη σε ακρίτες καθηγητές και γιατρούς
Πακέτο κινήτρων για εκπαιδευτικούς και υγειονομικούς προκειμένου να επιλέξουν να εργαστούν σε νησιωτικές και ορεινές περιοχές επεξεργάστηκε η κυβέρνηση.
Πόσο εύκολο είναι ένας νέος να επιλέξει να ζήσει σε μια ορεινή περιοχή ή σε νησί; Η απάντηση δεν είναι προφανής, και το ξέρουν όσοι βλέπουν τη ζωή σε αυτές τις περιοχές πίσω από τη θερινή τουριστική βιτρίνα τους. Εκπαιδευτικοί και γιατροί γνωρίζουν ότι τους περιμένει προσγείωση σε δύσκολο τρόπο ζωής όταν τοποθετούνται σε αυτές τις περιοχές. Χαρακτηριστικό είναι το άγχος των εκπαιδευτικών να βρουν στέγη σε κάποιο νησί των Κυκλάδων μετά την τοποθέτησή τους τούτες τις ημέρες. Ενα πακέτο μέτρων –κυρίως οικονομικών– μπορεί να προσφέρει ανακούφιση, ωστόσο η κυβέρνηση εξετάζει ένα πλαίσιο μέτρων με ευρύτερη στόχευση: η συνδρομή όχι μόνο στους δημοσίους υπαλλήλους –εκπαιδευτικούς, γιατρούς, Σώματα Ασφαλείας– να δημιουργήσει το πλαίσιο ώστε να περιορισθεί και η φυγή των ντόπιων προς τα αστικά κέντρα και να στηριχθεί η περιφέρεια.
Η προεδρία της κυβέρνησης εκπόνησε πακέτο κινήτρων, οι δημοσιονομικές επιπτώσεις του οποίου αναμένεται να αξιολογηθούν από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Οπως παρουσιάζει σήμερα η «Κ», τα κίνητρα για τους εκπαιδευτικούς και τους υγειονομικούς, οι οποίοι καλούνται να σηκώσουν το μεγαλύτερο βάρος λόγω της σημασίας του λειτουργήματός τους, κινούνται με στόχο την οικονομική τους υποστήριξη, τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και εργασίας και την ενίσχυση του επαγγελματικού προφίλ τους. Ενδεικτικά, για τους εκπαιδευτικούς εξετάζονται η δυνατότητα για μικρότερο υποχρεωτικό ωράριο, η χορήγηση χρηματικού επιδόματος και κουπονιών για στέγαση, διατροφή, θέρμανση, μετακίνηση, η απόδοση φορολογικών ελαφρύνσεων, η μείωση ασφαλιστικών εισφορών, η δωρεάν παρακολούθηση μεταπτυχιακών προγραμμάτων και η ελεύθερη πρόσβαση σε ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες. Για το προσωπικό υγείας –γιατρούς και νοσηλευτές– μελετώνται, μεταξύ άλλων, εξ αποστάσεως εφημερίες, ταχύτερη μισθολογική εξέλιξη, φορολογικές ελαφρύνσεις και μικρότερες ασφαλιστικές εισφορές, μοριοδότηση των παιδιών τους για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Ευελιξία στο ωράριο, αυξημένη μοριοδότηση και επιδόματα
Ευρεία γκάμα έχουν τα μέτρα που σχεδιάζει η κυβέρνηση για την ενίσχυση των εκπαιδευτικών που θα εγκατασταθούν σε κάποια «δύσκολη» περιοχή. Ενδεικτικά, στον σχεδιασμό υπάρχουν και οικονομικά κίνητρα για τους εκπαιδευτικούς αλλά και μέτρα που θα βοηθήσουν τον εκπαιδευτικό να κάνει καλύτερα τη δουλειά του και να βελτιώνεται επαγγελματικά, καθώς και δυνατότητα για μικρότερο ωράριο από το υποχρεωτικό εβδομαδιαίως. Ετσι, μελετώνται:
• Αναβάθμιση του ρόλου του σχολείου για την τοπική κοινωνία, ώστε ο εκπαιδευτικός που θα τοποθετείται εκεί να νιώθει ότι εργάζεται σε έναν πυρήνα δημιουργικότητας. Σε αυτό θα μπορούσε να συμβάλει η χρήση σχολείων σε δυσπρόσιτες περιοχές και ως κέντρων ψηφιακού εξοπλισμού, συμβουλευτικής ψυχολογίας, πολιτιστικών θεμάτων.
• Αξιοποίηση της αξιολόγησης των σχολείων και των εκπαιδευτικών, ώστε να ενθαρρυνθούν οι καλύτεροι εκπαιδευτικοί να μετακινηθούν προς τις πιο δύσκολες περιοχές.
• Αξιοποίηση των εφαρμογών τηλεκπαίδευσης για έρευνα και εξ αποστάσεως συνδρομή από άλλους εκπαιδευτικούς και άλλους επιστήμονες.
• Μεγαλύτερη ευελιξία στην κάλυψη του ωραρίου των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε απομακρυσμένες ορεινές και νησιωτικές περιοχές όσον αφορά τις αναθέσεις μαθημάτων.
• Δυνατότητα για μικρή παρέκκλιση στη συμπλήρωση ωραρίου των εκπαιδευτικών όταν δεν υπάρχει κοντινή σχολική μονάδα για συμπλήρωση ωραρίου. Να σημειωθεί ότι οι πρωτοδιόριστοι δάσκαλοι πρέπει να διδάσκουν 24 ώρες εβδομαδιαίως και οι καθηγητές, 23.
• Να επιτρέπεται η ανάθεση διοικητικού έργου για συμπλήρωση υποχρεωτικού ωραρίου σε αναπληρωτές, όταν υπολείπονται κάποιες ώρες από αυτές που προβλέπει η σύμβασή τους.
• Εκδοση ειδικής πρόσκλησης για κάλυψη των συγκεκριμένων θέσεων με πρόβλεψη αυξημένων μορίων για την εντοπιότητα.
• Θέσπιση συγκεκριμένου χρηματικού επιδόματος ανάλογα με τις ιδιαίτερες συνθήκες κάθε περιοχής.
• Χορήγηση εφάπαξ ποσού αρχικής εγκατάστασης ή χορήγηση κουπονιών για στέγαση, διατροφή, θέρμανση, μετακίνηση.
• Μόνιμα μειωμένο εισιτήριο στα μέσα μεταφοράς (λεωφορείο, τρένο, πλοίο, αεροπλάνο) για το χρονικό διάστημα υπηρέτησης του υπαλλήλου σε συγκεκριμένες περιοχές.
• Παροχή φορολογικών ελαφρύνσεων και μείωση ασφαλιστικών εισφορών.
• Παροχή μέσω voucher για αγορά ψηφιακού εξοπλισμού (υπολογιστές, κάμερα, μικρόφωνο, τάμπλετ κ.λπ.).
• Ενίσχυση της κινητοποίησης/υποστήριξης από πλευράς των φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης για την εξασφάλιση στέγης και την προσέλκυση υλικών πόρων από τους τοπικούς επαγγελματίες.
• Δωρεάν παρακολούθηση μεταπτυχιακών προγραμμάτων του ΕΑΠ, εξ αποστάσεως προγραμμάτων διά βίου εκπαίδευσης και παροχή δωρεάν και ελεύθερης πρόσβασης σε ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες και βάσεις δεδομένων.
• Προγράμματα προσέλκυσης ντόπιων για σπουδές σε παιδαγωγικές σχολές.
• Κατά προτεραιότητα (ή κατ’ εξαίρεση) συμμετοχή σε επιμορφωτικά προγράμματα.
• Βελτίωση δυνατοτήτων παρακολούθησης συνεδρίων/ημερίδων και συνεχιζόμενης εκπαίδευσης γενικότερα.
• Παροχή προγραμμάτων ΕΣΠΑ για νέους εκπαιδευτικούς και την απόκτηση διδακτικής εμπειρίας.