Αυτοκινητόδρομος Ε65: Υπογραφές για το βόρειο τμήμα - Πόσο μειώνονται οι αποστάσεις Aθήνας-Εγνατίας
Στη 1 ώρα και 45 λεπτά από 3 ώρες και 15 λεπτά σήμερα θα μειωθεί η διάρκεια του ταξιδιού από τη Λαμία έως την Εγνατία.
Την αρχή της ολοκλήρωσης του αυτοκινητόδρομου Ε65 σήμανε η υπογραφή της σύμβασης κατασκευής του βόρειου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Ε65, Τρίκαλα – Εγνατία πριν λίγο στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Τη σύμβαση υπέγραψαν ο υπουργός, Κώστας Καραμανλής και ο διευθύνων σύμβουλος της Κεντρικής Οδού, Ροδιανός Αντωνακόπουλος παρουσία του διευθύνοντος συμβούλου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργου Περιστέρη.
Ολυμπιακός: Η συμβολή του… Βαλμπουενά
Το βόρειο τμήμα του άξονα θα έχει μήκος 70,5 χιλιομέτρων και προϋπολογισμό 442 εκατ. ευρώ, ενώ όπως επεσήμανε ο κ. Καραμανλής η κατασκευή ξεκινάει μέσα στο 2021 και ο χρόνος υλοποίησης του έργου είναι τρία χρόνια, ενώ χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Η σύμβαση, η οποία υπεγράφη σήμερα θα κυρωθεί στη συνέχεια από τη Βουλή ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου. Σύμφωνα μάλιστα με τις σχετικές μελέτες, κατά τη φάση κατασκευής η απασχόληση θα τονωθεί με περισσότερες από 1.000 θέσεις εργασίας, ενώ το έργο θα συνεισφέρει περίπου 0,5% στο ΑΕΠ της χώρας.
Ο Ε65 σχεδιάστηκε ως νέος αυτοκινητόδρομος 181 χιλιομέτρων, που ενώνει τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο Αθηνών – Θεσσαλονίκης (στο ύψος της Λαμίας) με την Εγνατία Οδό και ήταν ένας από πέντε αυτοκινητοδρόμους που δημοπρατήθηκαν με Σύμβαση Παραχώρησης το 2007.
Το βόρειο τμήμα του θα τον συμπληρώσει τον Ε65, καθώς μέχρι τώρα υπήρξε ουσιαστικά ένας «τυφλός» αυτοκινητόδρομος δεδομένου ότι σε πρώτη φάση και εξαιτίας της οικονομικής κρίσης είχε υλοποιηθεί το ενδιάμεσο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου (Ξυνιάδα – Τρίκαλα) μήκους 77,5 χλμ, το οποίο δόθηκε σε κυκλοφορία το 2017, ενώ υπό κατασκευή είναι το Νότιο τμήμα (Λαμία – Ξυνιάδα) μήκους 32,5 χλμ, το οποίο ξεκίνησε τον Δεκέμβριο 2018. Εως τώρα η πρόοδος των εργασιών βρίσκεται στο 72% του έργου και μάλιστα τις επόμενες ημέρες θα δοθούν σε κυκλοφορία τα πρώτα 14 χιλιόμετρα. Το κόστος του Νοτίου Τμήματος είναι 300 εκατομμύρια ευρώ και χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020.
Η ολοκλήρωση του Ε65 αναμένεται να μειώσει σημαντικά τις αποστάσεις των ταξιδιών. Ενδεικτικά η απόσταση Αθήνα - Μέτσοβο θα μειωθεί σε μόλις 4 ώρες και η μετάβαση στην Καστοριά και στην Κοζάνη θα είναι υπόθεση 4,5 ωρών. Περιοχές με σημαντικό τουριστικό ενδιαφέρον όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, τα Άγραφα, το Μέτσοβο και το Καρπενήσι είναι πια προσβάσιμες, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια.
Επίσης με τον αυτοκινητόδρομο Ε65 θα συνδέονται τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Βόλου, ενώ η χώρα αποκτά σύνδεση με τα ευρωπαϊκά δίκτυα. Το έργο θεωρείται στρατηγικής σημασίας για τη Δυτική Μακεδονία καθώς εκτιμάται ότι θα «σπάσει» την απομόνωσή ενόψει του εγχειρήματος της απολιγνιτοποίησης και της μετάβασης της περιοχής σε μια βιώσιμη ανάπτυξη.
«Τα έργα δεν φυτρώνουν μέσα σε μια νύχτα. Και είναι τέτοια η φύση του αντικειμένου, που μπορεί να δουλεύεις σκληρά επί πολύ καιρό και αυτή η δουλειά να μην φαίνεται», επισήμανε ο κ. Καραμανλής κατά την τελετή υπογραφής, τονίζοντας ότι εδώ και 23 μήνες γίνεται μία συστηματική δουλειά, η οποία σήμερα αποδίδει καρπούς. «Έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων σε όλη τη χώρα, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ», υπενθύμισε συμπληρώνοντας πως τόσο στη γραμμή 4 του μετρό όσο και στον Ε65 μέσα στο έτος θα δούμε εργοτάξια. Εξέφρασε μάλιστα την εκτίμηση ότι το ίδιο θα γίνει και στον άλλον πολύπαθο οδικό άξονα, Πάτρα – Πύργος. «Μπαίνουμε, επίσης, στην τελική ευθεία για το Μετρό Θεσσαλονίκης. Ενώ άλματα έχουμε κάνει και στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, που πρόσφατα παρουσιάσαμε επίσης με τον Πρωθυπουργό».
Τεχνική περιγραφή του βόρειου τμήματος
Η χάραξη του έργου είναι από τον Α/Κ Τρικάλων έως την Εγνατία Οδό, συμβολή 15 χλμ. δυτικά των Γρεβενών.
Σήμερα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι περιβαλλοντικές μελέτες του τμήματος, ενώ ειδικότερα από το 111ο χλμ. έως και το 136ο χλμ. έχουν υλοποιηθεί οι τεχνικές μελέτες έχουν ολοκληρωθεί απαλλοτριώσεις, οι μετακινήσεις δικτυών και οι αρχαιολογικές έρευνες.
Η γενική κατασκευαστική πρόοδος, πριν την αναβολή των εργασιών, βρισκόταν στο 7%, ενώ για το τμήμα από Τρίκαλα έως Καλαμπάκα αυτό το ποσοστό ανέρχεται σε 25%. Έχουν ήδη κατασκευαστεί αντιπλημμυρικά, δίκτυο ομβρίων, χωματουργικά και μικρά τεχνικά έργα.
Η νέα χάραξη από το 136ο χλμ. έως το τέλος του έργου σε χαμηλότερο υψόμετρο από την αρχικά προβλεπόμενη (από τα 950 μέτρα στα 650 μέτρα), με μικρότερο μήκους υπόγειων έργων και 11,7 χλμ. επιπλέον ανοικτού έργου, ευνοεί τις συνθήκες ασφάλειας και λειτουργίας του Έργου, μειώνοντας το κόστος κατασκευής και βελτιώνοντας επίσης το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Συνολικό μήκος: 70,5 χλμ.
2 Σήραγγες (στο 137ο χλμ & στο 176ο χλμ.)
20 Γέφυρες
11 Άνω & 48 Κάτω Διαβάσεις
3 αμφίπλευροι Χώροι Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Parking & WC)
89 Κιβωτοειδείς Οχετοί και Διαβάσεις Πανίδας
6 Ανισόπεδοι Κόμβοι (Βασιλικής, Καλαμπάκας, Γρεβενών, Οξύνειας, Αγιόφυλλου-Καρπερού και Εγνατίας)
2 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Ράξα Τρικάλων, Αγιόφυλλο - Καρπερό)
1 Μετωπικός Σταθμός Διοδίων (Οξύνεια) και 3 Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων (Α/Κ Τρικάλων, Α/Κ Καλαμπάκας, Α/Κ Αγιοφύλλου – Καρπερού)
2 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης (Τρικάλων, Αγιόφυλλου – Καρπερού)
1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας & 1 Κέντρο Ελέγχου Σηράγγων
1 Κτήριο Τροχαίας
Η διάρκεια των αποστάσεων μετά την ολοκλήρωση του Ε65
Λαμία – Εγνατία Οδός | 01:45’ (από 03:15’ σήμερα) |
Αθήνα – Γρεβενά | 04:00 |
Αθήνα – Μέτσοβο | 04:00 |
Αθήνα – Καστοριά | 04:35’ |
Αθήνα – Κοζάνη | 04:30’ |
Αθήνα – Καρπενήσι | 03:00 |
Αθήνα – Τρίκαλα | <03:00 |
Αθήνα – Καρδίτσα | 02:35’ |
ΣΥΡΙΖΑ: «Με καθυστέρηση δύο ετών και “καπέλο” 38 εκατ. ευρώ η υπογραφή της σύμβασης για το βόρειο τμήμα του Ε65»
Βαρύτατες ευθύνες για την καθυστερηση υλοποίησης του Ε65 και για το «σπάσιμό» του σε τρία τμήματα καταλογίζουν στη ΝΔ οι τομεάρχες Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς και Χρήστος Γιαννούλης και ο τέως υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης καλώντας την κυβέρνηση να «αφήσει τις φιέστες και να επιστρέψει στο σχεδιασμό του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία για την ολοκλήρωση των μεγάλων υποδομών».
Σε κοινή τους δήλωση αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης, σημειώνουν πως «η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία είχε καταθέσει πλήρη φάκελο για την έγκριση του έργου από την Ε.Ε. ήδη από τον Ιανουάριο του 2019. Πέρασαν, όμως, 20 μήνες μετά τις εκλογές για να πάρει η Ν.Δ. την πολυπόθητη έγκριση. Επίσης είχε αποσπάσει δέσμευση του παραχωρησιούχου για παραίτησή του από τις δαπάνες λειτουργίας των 38 εκατ. ευρώ για το βόρειο τμήμα του Ε65, κόστος που είχαμε αποτρέψει για το νότιο τμήμα, το οποίο υλοποιείται από τις αρχές του 2019».
Οι βουλευτές επισημαινουν ότι η ΝΔ «αποτελεί διαχρονικά την παράταξη των ημιτελών και προβληματικών έργων, των τεράστιων αποζημιώσεων και των αντιαναπτυξιακών και αντικοινωνικών πολιτικών. Το 2015 παρέδωσε ναρκοθετημένα όλα τα μεγάλα έργα υποδομής που είτε ολοκληρώθηκαν είτε μπήκαν σε τροχιά υλοποίησης την περίοδο 2015-2019, ενώ σήμερα βρίσκονται και πάλι στον αέρα».