Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων: Η πρώτη σήραγγα βγαίνει στην κυκλοφορία το 2023
Η λεγόμενη «Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων» είναι το πιο σπουδαίο σιδηροδρομικό έργο της ΕΡΓΟΣΕ σήμερα στην Αττική.
Στην πιο ώριμη φάση του μπαίνει ένα από τα σημαντικότερα έργα που γίνονται σήμερα στην Αθήνα, μία διπλή παρέμβαση η οποία περιλαμβάνει μία διπλή σιδηροδρομική σήραγγα 4 γραμμών και την ανάπλαση του επίγειου χώρου με τη δημιουργία ενός αστικού γραμμικού πάρκου άθλησης και αναψυχής.
Η λεγόμενη «Σιδηροδρομική Σήραγγα Σεπολίων» είναι το πιο σπουδαίο σιδηροδρομικό έργο της ΕΡΓΟΣΕ σήμερα στην Αττική. Με την ολοκλήρωση και λειτουργία της θα πάψουν τα θανατηφόρα ατυχήματα που γίνονται στις σημερινές ισόπεδες διαβάσεις. Τα τρένα θα αποκτήσουν πολύ μεγαλύτερο χώρο για την απρόσκοπτη διέλευση προαστιακών και υπεραστικών δρομολογίων και η πόλη θα αναβαθμιστεί και θα αλλάξει προς το καλύτερο.
Ολυμπιακός: Η συμβολή του… Βαλμπουενά
Το έργο εντάσσεται στην ευρύτερη στρατηγική του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την σιδηροδρομική ανάπτυξη της χώρας καθώς ειδικά για το δίκτυο της Αττικής ετοιμάζεται περαιτέρω η δημοπράτηση της Β' φάσης του σταθμού της Αθήνας και μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου η επέκταση στα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου.
Όπως αναφέρεται στο ypodomes.com, από στελέχη της αναδόχου εταιρείας, σήμερα έχει γίνει κατάληψη και διαμόρφωση δαπέδου στο χώρο των έργων στον δυτικό ημιδιάδρομο, δηλαδή στην πρώτη από τις δύο σήραγγες. Σε αυτό έχει ξηλωθεί η γραμμή και έχουν ξεκινήσει οι εργασίες του τεχνικού της υπογειοποίησης. Η σήραγγα είναι περίπου 1.900 μέτρα και μαζί με τις ράμπες ανόδου-καθόδου το όλο έργο αγγίζει τα 2.300 μέτρα.
Με cover and cut η διάνοιξη
Όπως σημειώνουν στο ypodomes.com στελέχη της κοινοπραξίας, έχουν κατασκευαστεί στο μισό τμήμα της σήραγγας (το βόρειο, από τις Τρεις Γέφυρες μέχρι τη Σιώκου) τα διαφράγματα και τώρα κατασκευάζεται η άνω πλάκα υπογειοποίησης. Η μέθοδος που θα κατασκευαστεί η σήραγγα ονομάζεται cover and cut. Δηλαδή ρίχνεται η πλάκα «οροφής» και μετά η διάνοιξη γίνεται υπόγεια. Αυτό επελέγη για την όσο το δυνατόν μικρότερη όχληση της περιοχής.
Τα εδάφη είναι βραχώδη και χρειάστηκε η αλλαγής της περιβαλλοντικής μελέτης ενώ επελέγη σε δεύτερο χρόνο η χρήση υδροφρέζας η οποία θεωρείται «αθόρυβη» καθώς δουλεύει χωρίς δονήσεις και βοηθά στην καλύτερη διαχείριση του έργου.
Την ερχόμενη εβδομάδα, σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, θα γίνει μερική κατάληψη της οδού Κωνσταντινουπόλεως και θα ξεκινήσει η διαμόρφωση δαπέδου μέχρι και την οδό Λόγγου. Παράλληλα στο σταθμό Αθηνών, ξηλώθηκε πρόσφατα η γραμμή και ξεκίνησε και εκεί η διαμόρφωση του δαπέδου εργασίας. Υπολογίζεται ότι αρχές Φθινοπώρου θα έχει γίνει κατάληψη όλου του χώρου.
Τα έργα έχει αναλάβει από τα τέλη του 2018 η κοινοπραξία ΙΝΤΡΑΚΑΤ-ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΤΕ. Η ΙΝΤΡΑΚΑΤ έχει αναλάβει όλο το κομμάτι του έργου υποδομής και η Σιδηροδρομικά Έργα τα αμιγώς σιδηροδρομικά έργα.
Το χρονοδιάγραμμα
Το έργο της υπογειοποίησης που ξεκίνησε θα γίνει με σκαπτικά μηχανήματα. Σήμερα η εκτίμηση που υπάρχει, είναι πως το 2023 θα μπορέσει να έχει παραδοθεί η πρώτη σήραγγα (η δυτική) που με δύο γραμμές θα αποκαταστήσει πλήρως την κυκλοφορία των τρένων από και προς Αθήνα/Πειραιά. Αυτό θα επιτρέψει να ξεκινήσει η αποξήλωση της ανατολικής γραμμής (αυτής που λειτουργεί σήμερα) και να προχωρήσει η κατασκευή της δεύτερης σήραγγας που επίσης θα έχει δύο γραμμές. Η ολοκλήρωση της, με τα σημερινά δεδομένα, τοποθετείται στα τέλη του 2024.
Το έργο της σιδηροδρομικής σήραγγας Σεπολίων είναι η υπογειοποίηση των γραμμών από τον σταθμό της Αθήνας μέχρι τις 3 Γέφυρες και η αύξηση της χωρητικότητας από 2 σήμερα σε 4 γραμμές. Στο νότιο τμήμα της θα «κουμπώνει» με τον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας και στο βόρειο τμήμα με τους Αγίους Αναργύρους που επίσης λειτουργεί διπλή σήραγγα. Στην πραγματικότητα με αυτή τη νέα σήραγγα υπογειοποιείται όλο το αστικό τμήμα του σιδηρόδρομου βόρεια του Κεντρικού Σταθμού με υπόγεια τετραπλή γραμμή συνολικού μήκους 4,5 χιλιομέτρων.
Ένα περίπλοκο έργο
Το έργο θεωρείται από τα πλέον περίπλοκα γιατί κατασκευάζεται σε ένα πυκνοκατοικημένο σημείο, από τα παλαιότερα της πόλης. Οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις εντοπίζονται στην μετακίνηση των ΟΚΩ (δίκτυα κοινής ωφέλειας) μιας και για κάθε μετατόπιση χρειάζεται η αποτύπωση του δικτύου, η κοστολόγηση της μετατόπισης του από τις εταιρείες, η έγκριση από την ΕΡΓΟΣΕ και τελικά η εργασία για να μετακινηθεί από την εταιρείες αυτές.
Αν φανταστούμε το πλήθος των δικτύων που υπάρχει (ύδρευσης, αποχέτευσης, οπτικές ίνες, ηλεκτροδότηση, αέριο, κ.α.) μπορεί να γίνει κατανοητό το πόσο σύνθετη είναι αυτή η εργολαβία. Επίσης στο έργο αυτό, λόγω ακριβώς της θέσης του εντός του κέντρου της πόλης, στις διάφορες εγκρίσεις εμπλέκονται πολλοί άλλοι φορείς όπως ο Δήμος Αθηναίων, ο ΟΑΣΑ (για μετακίνηση δρομολογίων λόγω κατάληψης τμήματος δρόμου), η αποκεντρωμένη διοίκηση, η Τροχαία κ.α.
Μία μεγάλη παρέμβαση για την Αθήνα
Το έργο όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, μπαίνει στην πιο ώριμη φάση του και μιλάμε για μία εργολαβία η οποία δεν είναι ένα απλό σιδηροδρομικό έργο μήκους 2.300 μέτρων, αλλά παράλληλα και μια αστική ανάπλαση που θα αλλάξει την εικόνα της περιοχής. Στη θέση των σημερινών γραμμών θα δημιουργηθεί ένα γραμμικό πάρκο στο οποίο θα γίνει διαμόρφωση με τη δημιουργία πάρκων, παιδικές χαρές, ποδηλατοδρόμοι, μικρά γήπεδα, ένα ανοιχτό μικρό θέατρο κ.α.
Οι εργασίες της αστικής ανάπλασης θα ξεκινήσουν μόλις ολοκληρωθούν οι πλάκες οροφής και στις δύο σήραγγες, οπότε θα μπορέσουν ταυτόχρονα με τα υπόγεια έργα να εξελίσσονται τα έργα για την επίγεια διαμόρφωση των πρώην πλέον γραμμών και θα ολοκληρωθούν σχεδόν ταυτόχρονα με το υπόγειο έργο.
Στο έργο απασχολούνται 8 αρχαιολόγοι και σύμφωνα με στελέχη της κοινοπραξίας έχουν βρεθεί ευρήματα (μια αρχαία δεξαμενή σίτου και δίκτυα ύδρευσης) και αναμένεται η έγκριση από την αρμόδια αρχαιολογική υπηρεσία για να προχωρήσουν οι εργασίες. Επίσης υπάρχει γραφείο ενημέρωσης κοινού στο οποίο οι κάτοικοι μπορούν να ενημερώνονται για την εξέλιξη των έργων. «Οι κάτοικοι περιμένουν πως και πως το έργο και συνεργαζόμαστε άριστα, γνωρίζουν ότι το έργο θα αλλάξει προς το καλύτερο και καλυτερεύσει την περιοχή η οποία θα μεταμορφωθεί» σημειώνουν μηχανικοί της ΕΡΓΟΣΕ.
Το κόστος του έργου αγγίζει τα 150 εκατ. ευρώ και η χρηματοδότηση καλύπτεται από το Connecting Europe Facility. Τα έργα συνεχίστηκαν καθ' όλη τη διάρκεια της πανδημία του covid-19. Συνολικά απασχολούνται πάνω από 100 εργαζόμενοι αυτή τη στιγμή.
Πηγή: ypodomes.com