Σουέζ: 16 ελληνικά πλοία στη Διώρυγα, φόβοι για έλλειψη καφέ και χαρτιού τουαλέτας (vid)
Τουλάχιστον 16 ελληνικά πλοία είναι στην αναμονή στη Διώρυγα του Σουέζ, δήλωσε την Κυριακή ο υπουργός Ναυτιλίας Ιωάννης Πλακιωτάκης.
Τουλάχιστον 16 ελληνικά πλοία είναι στην αναμονή στη Διώρυγα του Σουέζ, δήλωσε την Κυριακή ο υπουργός Ναυτιλίας Ιωάννης Πλακιωτάκης, τονίζοντας την προσφορά βοήθειας που απηύθυνε η Ελλάδα στην Αίγυπτο για την αποκόλληση του γιγάντιου πλοίου από την όχθη του καναλιού.
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών προσέφερε από την πρώτη στιγμή βοήθεια στην Αίγυπτο και σε συνεργασία με την Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, όπως δήλωσε ο κ. Πλακιωτάκης αναφερόμενος στην προσπάθεια αποκόλλησης του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Ever Given».
«Θέλαμε να τονίσουμε με αυτό τον τρόπο ότι είμαστε διαθέσιμοι και έτοιμοι να προσφέρουμε βοήθεια και σε επίπεδο ρυμούλκησης αλλά και βυθοκόρησης», σημείωσε ο κ. Πλακιωτάκης κάνοντας λόγο για «τεράστιο πρόβλημα».
«Πάνω από 10% του παγκόσμιου εμπορίου διακινείται μέσω της διώρυγας του Σουέζ. Η Ελλάδα είναι έτοιμη και με μέσα και προσωπικό να προσφέρει τη βοήθειά της, ενώ δυστυχώς έχουμε 16 ελληνικά πλοία που περιμένουν να διέλθουν της διώρυγας. Πιστεύουμε σύντομα να καταστεί δυνατή η ασφαλήs διέλευση από τη διώρυγα» τόνισε ο υπουργός.
Πάνω από 300 πλοία περιμένουν σε ουρά για να περάσουν από τη Διώρυγα, με περίπου 50 να προστίθενται σε καθημερινή βάση.
Υπενθυμίζεται ότι η Αίγυπτος εξέφρασε τις ευχαριστίες της στην Αθήνα για την προσφορά της να βοηθήσει στη διαδικασία απομάκρυνσης του «Ever Given».
Ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς χαρτιού τουαλέτας στις ΗΠΑ, η Suzano S.A., παραδέχθηκε προσφάτως στο Bloomberg ότι το «μπλοκάρισμα» στο Σουέζ θα μπορούσε να προκαλέσει καθυστερήσεις στις παραδόσεις ξύλου και επομένως στη διαθεσιμότητα χαρτιών τουαλέτας.
Μερικοί έχουν αποθηκεύσει χαρτιά τουαλέτας και οικιακά είδη λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Ωστόσο, θα μπορούσαν σύντομα να αντιμετωπίσουν μια παρόμοια κατάσταση, όπως πριν από ένα χρόνο, όταν η ζήτηση χαρτιού τουαλέτας ήταν στα ύψη.
Οι τιμές του χαρτιού τουαλέτας μπορεί, επίσης, να αυξηθούν καθώς οι καθυστερήσεις στο λιμάνι ακόμη και έξω από το κανάλι του Σουέζ αυξάνουν την τιμή αποστολής στο εξωτερικό.
Αντίστοιχα προβλήματα είναι πιθανό να παρατηρηθούν και στα φορτία καφέ, από τα οποία επηρεάζεται περισσότερο η Ευρώπη, καθώς η πλειονότητα των εισαγωγών της Γηραιάς Ηπείρου προέρχεται από το Βιετνάμ. Αυτό, μάλιστα, δεν αποκλείεται να επιδράσει αρνητικά τόσο στη διαθεσιμότητα όσο και στην τιμή του ροφήματος.
«Μπορούν οι καταστηματάρχες να αντέξουν καθυστερήσεις δύο έως τριών εβδομάδων; Πιθανώς όχι» δηλώνει στο Bloomberg η Raphaelle Hemmerlin. «Δεν νομίζω ότι έχουν το απόθεμα που έχουν συνήθως».
Φυσικά, από τις επιπτώσεις ενός επί μακρόν «αποκλεισμού» δεν γίνεται να εξαιρείται η τιμή των καυσίμων, η οποία ήδη τείνει προς αύξηση, λόγω και της μειωμένης παραγωγής από τις χώρες – μέλη του ΟΠΕΚ.
Επίσης, σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, καθυστερήσεις αναμένονται στις παραδόσεις επίπλων. Στελέχη της La-Z-Boy δήλωσαν ότι οι πελάτες θα πρέπει να αναμένουν παράδοση των παραγγελιών τους πέντε έως εννέα μήνες από την ημερομηνία αγοράς.
Η καθυστέρηση στη διαθεσιμότητα έχει επιδεινωθεί λόγω της κυκλοφοριακής συμφόρησης σε λιμάνια -ειδικά στη Νότια Καλιφόρνια- που αποτελούν κομβικά σημεία για παραδόσεις εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία.
«Εφόσον η επιχείρηση αποκόλλησης του γιγαντιαίου container ship στη Διώρυγα του Σουέζ δεν ολοκληρωθεί σύντομα, οι οικονομικές ζημιές σε παγκόσμια κλίματα μπορεί να ανέρχονται εβδομαδιαίως, σύμφωνα με τους ειδικούς, πάνω από 6 δισ. δολάρια» επισημαίνει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης.
Όπως αναφέρει αναλυτικά ο κ. Κορκίδης: «Η προσάραξη του γιγαντιαίου container ship μήκους 400 μέτρων με φορτίο 20.000 TEU, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, δημιουργεί καθυστέρηση δύο εβδομάδων στις αφίξεις στον Πειραιά και άλλα λιμάνια της Μεσογείου, καθώς και 3-4 εβδομάδες επιπλέον χρόνο στις τελικές παραδόσεις εμπορευμάτων. Ήδη βρίσκονται σε αναμονή 321 πλοία με φορτία συνολικής αξίας περίπου 10 δισ. δολαρίων, ενώ το κόστος του κλεισίματος του Σουέζ εκτιμάται ότι θα κοστίσει παγκοσμίως αρκετά δισ. δολάρια.
» Ευνοούνται βεβαίως τα ναύλα στη ναυτιλία λόγω αλλαγής πλεύσης πολλών πλοίων στη μακρά ρότα 15.000 μιλίων γύρω από την Αφρική, ενώ δημιουργείται μεγαλύτερη ζήτηση πλοίων λόγω του «congestion» στο Σουέζ. Ηδη, οι ναύλοι για τα πετρελαιοφόρα έχουν σχεδόν διπλασιαστεί, η τιμή του πετρελαίου αυξάνεται και εφόσον η επιχείρηση αποκόλλησης δεν ολοκληρωθεί σύντομα, οι οικονομικές ζημιές σε παγκόσμια κλίματα μπορεί να ανέρχονται εβδομαδιαίως, σύμφωνα με τους ειδικούς, πάνω από 6 δισ. δολάρια. Τον μεγαλύτερο αντίκτυπο από το κλείσιμο της διώρυγας δέχεται η ενεργειακή αγορά. Μεταξύ των πλοίων που βρίσκονται σε αναμονή, από τη πλευρά της Μεσογείου είναι πολλά πετρελαιοφόρα που μεταφέρουν φορτία από Καζακστάν, Ρωσία, Λιβύη, Αζερμπαϊτζάν, με προορισμό την Ασία.
» Οι εταιρίες shipping logistics θα επιβαρυνθούν με επιπλέον κόστος για κάθε εβδομάδα καθυστέρησης. Να σημειωθεί ότι η Διώρυγα του Σουέζ μήκους 120 μιλίων αποτελεί την ταχύτερη διαδρομή ναυσιπλοΐας που συνδέει την Ευρώπη και την Ασία, ενώ αποτελεί την κύρια πηγή συναλλάγματος και ένα ζωτικό φορέα για την αιγυπτιακή οικονομία. Τα μηνιαία έσοδά που καταγράφει η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ ξεπερνούν τα 500 εκατ. δολάρια με μηνιαία διέλευση καθαρού φορτίου άνω των 100 εκατ. τόνων και το 12% των εμπορευματοκιβωτίων. Θα περιμένουμε τις εξελίξεις στον τρόπο και χρόνο αποκόλλησης του πλοίου, ώστε να είμαστε σε θέση να υπολογίσουμε με μεγαλύτερη ακρίβεια τις οικονομικές επιπτώσεις μέχρι να είναι και πάλι διαθέσιμη στη παγκόσμια ναυσιπλοΐα η μεγαλύτερη Διώρυγα του κόσμου».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ