Η ψηφιακή εφαρμογή της Cosco διχάζει το λιμάνι του Πειραιά

Η απόφαση της θυγατρικής της COSCO Shipping στον Πειραιά, που προκαλεί έντονες αντιδράσεις από μερίδα των χρηστών του λιμανιού.

Η ψηφιακή εφαρμογή της Cosco διχάζει το λιμάνι του Πειραιά

Η απόφαση της θυγατρικής της COSCO Shipping στον Πειραιά, ΣΕΠ Α.Ε., να ψηφιοποιήσει τη διαδικασία διαχείρισης των εγγράφων που συνδέονται με τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, η οποία γίνεται απαιτητή και από τις νέες διαδικασίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, προκαλεί έντονες αντιδράσεις από μερίδα των χρηστών του λιμανιού.

Η θυγατρική της COSCO Shipping που διαχειρίζεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ, από την 1η Οκτωβρίου έθεσε σε λειτουργία ψηφιακή διαδικαστική εφαρμογή με την ονομασία HPCS, την οποία ανέπτυξε με λογισμικό και εργαλεία κρυπτογράφησης και ασφάλειας της αμερικανικής Oracle. Οποιος χρήστης, όπως πράκτορας, ναυτιλιακή, εκτελωνιστής ή άλλος επιθυμεί μπορεί να γραφτεί σε αυτή και να κερδίσει, όπως ισχυρίζεται η ΣΕΠ Α.Ε., χρόνο στη διεκπεραίωση των φορτίων του.

Γρηγορότερα και φθηνότερα

Στην εφαρμογή αυτή θα εισάγονται, όπως εξηγούν στελέχη της εταιρείας, όλα εκείνα τα στοιχεία που ήδη υποβάλλονται στη διαχειρίστρια του λιμανιού εγχάρτως. Η ψηφιακή διαδικασία κοστίζει σύμφωνα με τις πηγές της ΣΕΠ Α.Ε., 4 ευρώ ανά εμπορευματοκιβώτιο και γίνεται πολύ ταχύτερα από την έγχαρτη που κοστίζει 6 ευρώ. Ομως, με τον ψηφιακό τρόπο δίνεται δυνατότητα μεγαλύτερης διαφάνειας και διαχείρισης της πληροφορίας στις αρμόδιες αρχές όπως η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), πληροφορίας που ούτως ή άλλως βρισκόταν στα χέρια της ΣΕΠ στην οποία υποβάλλονται και τα έγγραφα σήμερα. Κυρίως όμως δίνει τη δυνατότητα στην ΑΑΔΕ να μπορεί να κάνει δειγματοληπτικούς ή και ευρύτερους ελέγχους αναβαθμίζοντας την αξιοπιστία ολόκληρης της ελληνικής λιμενικής κοινότητας και της εισαγωγής και εξαγωγής αγαθών από τον Πειραιά, εκτιμούν οι επιχειρηματικοί κύκλοι του λιμανιού. Ηδη, ένας μεγάλος αριθμός χρηστών του λιμανιού έχει εγγραφεί, αναφέρει η ΣΕΠ Α.Ε. Η ΑΑΔΕ θα διασυνδεθεί με το σύστημα στα τέλη Οκτωβρίου προκειμένου να διεκπεραιώνεται η διαδικασία της ΒΤΧ, της Βεβαίωσης Τελωνειακού Χαρακτήρα.

Από την COSCO διαβεβαιώνουν κατηγορηματικά πως δεν απειλείται κανείς, ούτε βέβαια οι εκτελωνιστές όπως κάποιοι ανησυχούν. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι εξελίξεις αυτές και η «ψηφιοποίηση» του λιμανιού έχουν προκαλέσει δυσπιστία σε μερίδα των χρηστών του λιμανιού που ανησυχούν πως με αυτό τον τρόπο εμπορικές πληροφορίες τους μπορεί να διαρρέουν.

Χαρακτηριστική ίσως η δήλωση του προέδρου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλη Κορκίδη, σύμφωνα με την οποία η επίσημη θέση του «ήταν, είναι και παραμένει υπέρ των επιχειρήσεων της ναυπηγοεπισκευής και των επιχειρήσεων-μελών του, με τα μικρά ναυπηγεία στο Πέραμα και τη Σαλαμίνα, καθώς και των εφοδιαστών, εκτελωνιστών και όλων των ελληνικών επιχειρήσεων υποστήριξης της ναυτιλίας, που επιδεικτικά αγνοούν οι Cosco, PCT και ΟΛΠ Α.Ε».

Από την COSCO διαβεβαιώνουν πως τα συστήματα είναι απολύτως θωρακισμένα και θυμίζουν πως ούτως ή άλλως οι σχετικές πληροφορίες υποβάλλονταν εγχάρτως, υπονοώντας πως οι όποιες ανησυχίες είναι είτε αποτέλεσμα παρεξήγησης είτε προσχηματικές. Διευκρινίζουν δε ότι το ψηφιακό σύστημα εσωτερικής λειτουργίας της ΣΕΠ δεν πρέπει να συγχέεται με το «National Integrated Port Community System» ή «Ενιαία Πλατφόρμα Λιμενικής Κοινότητας» που αναμένεται να νομοθετήσει και να εφαρμόσει για όλα τα λιμάνια της χώρας το υπουργείο Ναυτιλίας. Η σχετική νομοθετική παρέμβαση αναμένεται εντός του Οκτωβρίου και στελέχη της ΣΕΠ Α.Ε. διαβεβαιώνουν πως θα παράσχουν ελεύθερα οποιαδήποτε στοιχεία ζητηθούν.

Αλλεπάλληλες κόντρες

Οι τριβές αυτές για την ψηφιοποίηση της διαχείρισης των εμπορευματοκιβωτίων στους προβλήτες του Πειραιά έρχονται να προστεθούν σε εκείνες με μερίδα ναυπηγοεπισκευαστών που θεωρούν ότι απειλούνται από τη ραγδαία επέκταση του κινεζικού ομίλου στον Πειραιά, είτε αυτό σημαίνει ενδεχόμενη προσπάθεια της COSCO Shipping να φτιάξει δικό της ναυπηγείο είτε να προωθήσει περαιτέρω την προσπάθεια αδειοδότησης της κατασκευής ενός νέου 4ου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων. Μία προτεινόμενη επένδυση που η COSCO Shipping έχει υπολογίσει στα 400 εκατομμύρια και 800 θέσεις εργασίας.

Και καθώς όλες σχεδόν οι πρωτοβουλίες που προσπαθεί να προωθήσει η κινεζική πλευρά τα τελευταία χρόνια σκοντάφτουν είτε σε προσφυγές στις αρμόδιες αρχές, είτε στη Δικαιοσύνη, είτε σε αντιδράσεις φορέων, έχει αρχίσει να διαμορφώνεται ένα «κλίμα δυσαρέσκειας». Είναι χαρακτηριστικό πως μετά και την ανακοίνωση της επένδυσης της Microsoft στην Ελλάδα τη Δευτέρα, κύκλοι της COSCO Shipping ανέφεραν στην «Κ» ότι «είναι επιεικώς απογοητευτικό να διαπιστώνει κανείς πως για να προχωρήσει μια μεγάλη επένδυση χρειάζεται η προσωπική ενασχόληση του πρωθυπουργού και των στενών συνεργατών του ώστε να μη δεχθεί αλλεπάλληλες τρικλοποδιές».

Πηγή: kathimerini.gr