Κάννες 2019: Το φεστιβάλ σε αριθμούς
Μερικά ενδιαφέροντα νούμερα για τη φετινή, 72η διοργάνωση των Καννών. Οι πρόεδροι των κριτικών επιτροπών ορίστηκαν με βάση τις αρχές της ισότητας.
Εκατοντάδες ταινίες. Συγκεκριμένα, 1845 ταινίες μεγάλου μήκους κατατέθηκαν φέτος στο φεστιβάλ διεκδικώντας μια θέση στο πρόγραμμα. Ο αριθμός των καταθέσεων παραμένει λίγο πολύ σταθερός τα τελευταία χρόνια, έχοντας σημειώσει μια σημαντική αύξηση τα τελευταία 15 χρόνια. 1916 φιλμ κατατέθηκαν το 2018, 1885 το 2017, 1843 το 2016, 1872 το 2015.
Υπερδιπλάσιος είναι ο αριθμός στις ταινίες μικρού μήκους, όπου κατατέθηκαν 4240 ταινίες. 11 επιλέχθηκαν στο φετινό πρόγραμμα (ανάμεσά τους και το «Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό κι Εμάς» του Βασίλη Κεκάτου). 4274 είχαν κατατεθεί το 2018, 4766 το 2017, 4991 το 2016.
Κινηματογραφική γεωγραφία
39 χώρες από ολόκληρο τον πλανήτη αντιπροσωπεύονται στο φετινό πρόγραμμα, είτε ως βασικοί παραγωγοί, είτε ως συμπαραγωγοί, τόσο στις μικρού όσο και στις μεγάλου μήκους ταινίες. Αν σκεφτείτε ότι υπάρχουν 195 χώρες στον κόσμο, το ποσοστό δεν είναι πολύ μεγάλο. 35 χώρες εκπροσωπήθηκαν το 2018, 42 το 2017, αλλά μόλις 27 το 2016 και 22 το 2015.
Προς την ισότητα
Ακολουθώντας την πρόσφατη (καθυστερημένη) πρωτοβουλία των φεστιβάλ του πλανήτη προς μια πιο αντιπροσωπευτική εκπροσώπηση των γυναικών σε κάθε πλευρά της διοργάνωσης, οι Κάννες κάνουν σημαντικά βήματα προς την ισότητα των φύλων.
Η ομάδα που διοργανώνει το φεστιβάλ απαρτίζεται από 109 ανθρώπους ανάμεσα στους οποίους 66 είναι γυναίκες -το οποίο αντιπροσωπεύει το 61% των συνολικών εργαζομένων.
Στην διάρκεια του φεστιβάλ 865 ακόμη άνθρωποι δουλεύουν στις Κάννες και το ποσοστό των γυναικών είναι 46%
Συνολικά το team του φετινού φεστιβάλ συνίσταται από 974 εργαζόμενους, με το 48% να είναι γυναίκες. Η ομάδα των προγραμματιστών αποτελείται από τέσσερις άνδρες και τέσσερις γυναίκες. Επιπλέον, η Στεφανί Λαμόν διορίστηκε ως καλλιτεχνική σύμβουλος δίπλα στον επικεφαλής προγράμματος Κριστιάν Ζεν τον Ιανουάριο του 2019.
Οι πρόεδροι των κριτικών επιτροπών ορίστηκαν με βάση τις αρχές της ισότητας.
Στο διαγωνιστικό ο Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου, στο Ενα Κάποιο Βλέμμα η Ναντίν Λαμπάκι, στην Χρυσή Κάμερα ο Ρίτι Πάν στα μικρού μήκους και την Cinefondation, η Κλερ Ντενί.
Τα μέλη των επιτροπών επίσης είναι μοιρασμένα: 4 άντρες και τέσσερις γυναίκες στο διαγωνιστικό (για πρώτη φορά οι τρεις από τις γυναίκες είναι σκηνοθέτες), δυο άντρες και δύο γυναίκες στο Ενα Κάποιο Βλέμμα και τη Χρυσή Κάμερα, με τις μικρού μήκους να αποτελούν τη μόνη παραφωνία με τρεις άντρες και μία μόνο γυναίκα.
Φέτος για πρώτη φορά το φεστιβάλ μέτρησε τον αριθμό των ταινίων που κατατέθηκαν με βάση το φύλο των σκηνοθετών και ανακάλυψε τα παρακάτω: 26% των ταινιών μεγάλου μήκους που κατατέθηκαν στο φεστιβάλ ήταν σκηνοθετημένα από γυναίκες. Στις μικρού μήκους το ποσοστό ανεβαίνει στο 32% ενώ στις σπουδαστικές ταινίες φτάνει το 44%. Οπως σημειώνει το φεστιβάλ αυτά τα νούμερα αντιπροσωπεύουν τρεις διαφορετικές γενιές σκηνοθετών και είναι γεμάτα νόημα, δείχνοντας τον όλο και πιο σημαντικό ρόλο που θα παίζουν οι γυναίκες σκηνοθέτες στο μέλλον.
Στο τελικό πρόγραμμα του φεστιβάλ επιλέχθηκαν 20 γυναίκες σκηνοθέτες.
4 στο διαγωνιστικό σε σύνολο 21 ή ποσοστό 19%
8 στο Ενα Κάποιο Βλέμμα σε σύνολο 19 ή ποσοστό 42%
3 στις Ειδικές Προβολές σε σύνολο 11, ή ποσοστό 27%
5 στις Μικρού μήκους σε σύνολο 12 ή ποσοστό 42%
Το 2018 υπήρχαν 11 ταινίες σκηνοθετημένες από γυναίκες, 12 το 2017, 9 το 2016 και 6 το 2015.
Τέλος στο πρόγραμμα της Χρυσής Κάμερας που βραβεύει πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες κι από τα παράλληλα προγράμματα όπως το Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών ή την Εβδομάδα Κριτικής 13 από τις υποψηφιες ταινιες είναι σκηνοθετημένες από γυναίκες σε σύνολο 25 ή ένα ποσοστό 52%.