Με 5 ταινίες το Ισραήλ στο 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Με πέντε ταινίες συμμετέχει το Ισραήλ στο 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, οι προβολές του οποίου ξεκίνησαν χωρίς την καθιερωμένη τελετή έναρξης, λόγω του εθνικού πένθους για την τραγωδία των Τεμπών.

Με 5 ταινίες το Ισραήλ στο 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Πρόκειται για τις ταινίες «Ο πιο μεγάλος αποχαιρετισμός» του Ido Mizrahy, «Ο σπεσιαλίστας, το πορτρέτο ενός σύγχρονου εγκληματία» του Eyal Sivan, το «Κλειστό Κύκλωμα» της Tal Inbar, οι «Ήρωες της Θεσσαλονίκης» του Tom Barkay και η «Αθωότητα» του Guy Davidi.

Οι ταινίες προβάλλονται στις αίθουσες του Φεστιβάλ, καθώς και online, ενώ εισιτήρια είναι διαθέσιμα στο: https://www.filmfestival.gr

Ο πιο μεγάλος αποχαιρετισμός, του Ido Mizrahy (Ισραήλ, Καναδάς, 2023, 87’)

Ευρωπαϊκή πρεμιέρα

Το προαιώνιο όνειρο της ανθρωπότητας να κατακτήσει άλλους πλανήτες συναντά την αγωνία για τις νέες μορφές αστρικού αναχωρητισμού –ή ακόμα και διαγαλαξιακής αποικιοκρατίας– σε αυτή τη συναρπαστική εξέταση του ψυχισμού των αστροναυτών. Μέσα στην επόμενη δεκαετία η ΝΑΣΑ θα στείλει για πρώτη φορά αστροναύτες στον Άρη. Αποκομμένοι απ’ τη Γη, δίχως τη δυνατότητα να επικοινωνήσουν άμεσα με τη Γη κατά τη διάρκεια του τριετούς ταξιδιού τους, τα μέλη της αποστολής θα βιώσουν ακραία απομόνωση, ρισκάροντας την ψυχική τους υγεία και την ίδια την επιτυχία του εγχειρήματος. Η ταινία ακολουθεί έναν ψυχολόγο της ΝΑΣΑ, άριστο γνώστη της τεχνολογίας, ο οποίος έχει αναλάβει την προστασία αυτών των θαρραλέων εξερευνητών που βρίσκονται διχασμένοι μεταξύ του ονείρου τους να αγγίξουν νέους ορίζοντες και της ανάγκης τους να διατηρήσουν την επαφή με τον κόσμο στη γη. Σύντομα γίνεται αντιληπτό πως αυτή η σύγκρουση ξεπερνά τα όρια του διαστημικού ταξιδιού: πώς ισορροπούμε την ενόρμησή μας για πρόοδο με τη βαθιά μας σύνδεση με τις ρίζες μας και τους γύρω μας;

Ο σπεσιαλίστας, το πορτρέτο ενός σύγχρονου εγκληματία, του Eyal Sivan, (Ισραήλ, Γαλλία, Γερμανία, Αυστρία, Βέλγιο, 1999, 123’)

Η απίστευτη δίκη ενός ανησυχαστικά συνηθισμένου δημοσίου υπαλλήλου. Εμπνευσμένη από το βιβλίο της Χάνα Άρεντ Ο Άιχμαν στην Ιερουσαλήμ – Μια έκθεση για την κοινοτοπία του κακού και αντλώντας αποκλειστικά από τις 350 ώρες σπάνιου κινηματογραφικού υλικού που κατέγραψε τη δίκη του Άντολφ Άιχμαν το 1961 στην Ιερουσαλήμ, η ταινία αυτή με θέμα την υπακοή και την υπευθυνότητα είναι το πορτρέτο ενός ειδικού στην επίλυση προβλημάτων· ενός άνδρα υπεύθυνου για την εξόντωση εκατομμυρίων ανθρώπων· ενός σύγχρονου εγκληματία.

Κλειστό κύκλωμα, της Tal Inbar (Ισραήλ, 2022, 54’)

Ευρωπαϊκή πρεμιέρα, παρουσία της σκηνοθέτριας. Θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό. Δύο άνδρες κάθονται σε ένα πολυσύχναστο καφέ στο Τελ Αβίβ. Λίγες στιγμές αργότερα, ανοίγουν πυρ εναντίον των σοκαρισμένων θαμώνων γύρω τους. Ένας από αυτούς αντεπιτίθεται. Άλλοι τρέπονται σε φυγή. Κανείς δεν δραπετεύει αλώβητος. Το Κλειστό κύκλωμα καταγράφει την περιβόητη τρομοκρατική επίθεση στην αγορά της Σαρόνα, με ακατέργαστο υλικό από κάμερες ασφαλείας και καθηλωτικές συνεντεύξεις με τους επιζώντες: ένας πατέρας που διακόπτει μαζί με την οικογένειά του τη νηστεία του Ραμαζανίου, ένας αστυνομικός που διασώζει εν αγνοία του έναν από τους διαφυγόντες τρομοκράτες, ένα κορίτσι που γλυτώνει αλλά χάνει τον πατέρα της και εργαζόμενοι στο εστιατόριο, Άραβες και Ισραηλινοί, των οποίων οι ζωές αλλάζουν δια παντός μετά από το αιφνιδιαστικό συναπάντημα με τον θάνατο. Μια καίρια ματιά πάνω στη σύνθετη Ισραηλινή πραγματικότητα και στο διαρκές τραύμα όσων ήταν παρόντες. «Με κάθε νέο ξέσπασμα στην επιδημία της ένοπλης βίας, μένουμε να αναρωτιόμαστε: τι θα κάναμε εάν μια μαζική ένοπλη επίθεση ξεσπούσε εκεί που βρισκόμαστε; Η κινηματογραφίστρια Tal Inbar μας βοηθάει να συλλάβουμε το αδιανόητο, συνυφαίνοντας επιδέξια ακατέργαστα πλάνα από κάμερες κλειστού κυκλώματος στην περιβόητη τρομοκρατική επίθεση στην αγορά της Σαρόνα το 2016 με τις σημερινές αναμνήσεις των Αράβων και Ισραηλινών επιζώντων του γεγονότος. Το αποτέλεσμα είναι μια συνταρακτική κινηματογραφική αναμέτρηση με το τραύμα». (Jaie Laplante)

Δευτέρα 6 Μαρτίου, 21:00 Αίθουσα Παύλος Ζάννας, Πλ. Αριστοτέλους 10

Ήρωες της Θεσσαλονίκης, του Tom Barkay (Ελλάδα, Ισραήλ, 2019, 69’), Ελληνική πρεμιέρα

Μια συγκινητική, μνημειώδης ταινία που στρέφει τους προβολείς στη σχεδόν άγνωστη τραγωδία των Εβραίων της Θεσσαλονίκης κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος. Οι τελευταίοι επιζώντες του στρατοπέδου του Άουσβιτς, οι οποίοι διαμόρφωσαν την εβραϊκή κοινότητα της Θεσσαλονίκης, κοιτάζουν την κάμερα ευθέως για να πουν την ιστορία των Σεφαρδιτών Εβραίων (εξόριστοι της Ισπανίας) που έζησαν στα Βαλκάνια, λιτά και αυθεντικά. Καθώς μάς περιγράφουν με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες τα βασανιστήρια, τις μεθόδους εξόντωσης, τις αρρώστιες, την πείνα, τα πειράματα που υπέστησαν, είναι από τις σπάνιες φορές που νιώθουμε τόσο βαθιά την ωμότητα του ναζισμού και την έκταση του εγκλήματος.

Τρίτη 7 Μαρτίου, 17:30 Μακεδονικόν, Φιλικής Εταιρίας 44

Αθωότητα, του Guy Davidi, (Ισραήλ, Δανία, Ισλανδία, Φινλανδία, 2022, 100’),

Ελληνική πρεμιέρα

Ο πόλεμος είναι μια υπόθεση που χρειάζεται αφηγητές. Μια καλή ιστορία είναι κρίσιμη για τη νομιμοποίηση της χρήσης των όπλων. Γι’ αυτό και κάθε στρατός χρειάζεται δυναμικές στρατηγικές προώθησης των επιχειρήσεων – και ως προς αυτό, το κράτος του Ισραήλ αποτελεί περίτρανο παράδειγμα. Συνεχίζει να γιγαντώνεται, να διατηρεί τα κατεχόμενα εδάφη του, να εποικίζει επιτυχώς, ενώ γίνεται όλο και πιο δυνατό και αποδεκτό στη διεθνή κοινότητα.. Όσο προχωρά η διαφθορά των ηθών που συνδέεται με το απαρτχάιντ, τόσο πιο επικίνδυνη φαίνεται η λιποταξία… Αυτή είναι η ιστορία των παιδιών που αντιστάθηκαν στην υποχρεωτική στράτευση, αλλά τελικά συνθηκολόγησαν. Οι ιστορίες τους δεν ειπώθηκαν ποτέ, αφού έχασαν τη ζωή τους κατά τη διάρκεια της θητείας τους. Χτίζοντας μια αφήγηση βασισμένη στα ανατριχιαστικά τους ημερολόγια, η ταινία αποτυπώνει την εσωτερική τους σύγκρουση. Το αποτέλεσμα είναι ένα κράμα αυθεντικών φωτογραφιών από τον στρατό, αποσπάσματα κομβικών στιγμών από την παιδική τους ηλικία ως τη στρατολόγηση, αλλά και οικογενειακά βίντεο των χαμένων στρατιωτών, οι φωνές των οποίων αποσιωπήθηκαν, καθώς αντιμετωπίστηκαν ως εθνική απειλή.

Τρίτη 7 Μαρτίου, 22:45 Ολύμπιον, Πλ. Αριστοτέλους 10, Κυριακή 12 Μαρτίου, 17:00 Αίθουσα Τώνια Μαρκετάκη, Αποθήκη Δ’, Λιμάνι Θεσσαλονίκης



Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ. 232110