Αυτοκίνητα ντίζελ: Μόδα ήταν και πέρασε;

Όπως όλα δείχνουν, τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αποτελούν το μέλλον της αυτοκίνησης.

Αυτοκίνητα ντίζελ: Μόδα ήταν και πέρασε;

Την Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2011, στη Βουλή νομοθετήθηκε η άμεση άρση της απαγόρευσης κυκλοφορίας των πετρελαιοκίνητων οχημάτων τεχνολογίας EURO V και VI στα αστικά κέντρα Αθηνών – Θεσσαλονίκης, η οποία είχε θεσπιστεί υπό άλλες συνθήκες τεχνολογίας, πριν από 20 χρόνια. Μέχρι τότε, τα αυτοκίνητα πετρελαίου που κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα ήταν απειροελάχιστα, αφού οι αντιπροσωπείες δεν τα έκαναν εισαγωγή και γενικά υπήρχε μια άγνοια γύρω από τα ντίζελ αυτοκίνητα.

Παράλληλα, έγινε αλλαγή του υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας και τα οχήματα με ημερομηνία ταξινόμησης έως 31/10/2010 πληρώνουν με βάση τον κυβισμό του κινητήρα, ενώ εκείνα με ημερομηνία ταξινόμησης από 1/11/2010 πληρώνουν με βάση τις εκπομπές CO2 (ισχύει μέχρι τώρα). Εδώ κερδισμένα βγήκαν τα καινούργια αυτοκίνητα, αφού πληρώνουν πολύ λιγότερα τέλη κυκλοφορίας από παλιά μοντέλα.

Ο άλλοτε «απαγορευμένος καρπός», τα αυτοκίνητα πετρελαίου βρέθηκαν ξαφνικά στην πρώτη γραμμή των πωλήσεων, αγγίζοντας από το 2013 το 60% των συνολικών πωλήσεων της ελληνικής αγοράς και φτάνοντας ακόμα το 70% πιο μετά, εξοστρακίζοντας την άλλοτε κυρίαρχη βενζίνη. Η χαμηλή τους κατανάλωση σε συνδυασμό με τη χαμηλότερη τιμή του καυσίμου -σε σχέση με τι βενζίνη- και τα λιγότερα ή και μηδενικά τέλη κυκλοφορίας, τα έκαναν ανάρπαστα. Η πλειοψηφία των καταναλωτών είχε στο μυαλό μόνο μία λέξη όταν πήγαινε να αγοράσει καινούργιο αυτοκίνητο: «ντίζελ».

Επίσης, είχε βοηθήσει σημαντικά και το κρατικό όφελος της απόσυρσης που είχε παραταθεί μέχρι τις 31 Μάιου 2016 και έτσι πολλοί αγόρασαν αυτοκίνητα πετρελαίου σε χαμηλές τιμές, επωφελούμενοι και τις εκπτώσεις και παροχές των εταιρειών. Ωστόσο, και πάλι ήταν (και είναι) πιο ακριβά από τα βενζίνης, ενώ οι περισσότεροι τα αγόραζαν χωρίς να ξέρουν τι είναι ένα αυτοκίνητο πετρελαίου και ποιες είναι οι σημαντικές τους διαφορές με ένα βενζίνης. Για παράδειγμα, ενθουσιάζονταν με την ροπή, όμως δεν ήξεραν ότι ο ντίζελ δουλεύει σε πολύ χαμηλότερες στροφές από έναν βενζίνης. Επίσης, τα πετρελαίου για να μην μπουκώσει το φίλτρο DPF χρειάζεται να κάνουν αρκετά χιλιόμετρα καθημερινά και σε γρήγορους ρυθμούς.

Σήμερα τα αυτοκίνητα πετρελαίου έχουν περάσει στο αντίθετο άκρο, λόγω κυρίως του Dieselgate το 2015 και ξαφνικά ενοχοποιήθηκαν. Αν ειδικά εκείνη την περίοδο έλεγε κάποιος ότι πάει να αγοράσει ντίζελ αυτοκίνητο, τον κοιτούσαν με καχυποψία γιατί σε θεωρούσαν ότι θα μολύνει το περιβάλλον. Λες και τόσα εκατομμύρια αυτοκίνητα βενζίνης που κυκλοφορούν χωρίς να έχουν αλλάξει ποτέ καταλύτη είναι πιο «καθαρά».

Οι πωλήσεις των αυτοκινήτων πετρελαίου στην Ευρώπη το 2019 έχουν πέσει στο 30%, ενώ στην Ελλάδα το ποσοστό των ντίζελ έχει φτάσει φέτος το 27%, τα αμιγώς βενζίνης έχουν σκαρφαλώσει στο 66% και τα υβριδικά είναι στο 5%.

Σήμερα, με όλες αυτές τις τεχνολογίες, τα φίλτρα και την προσθήκη του AdBlue, τα ντίζελ αυτοκίνητα δεν «καπνίζουν», εκπέμπουν χαμηλές ποσότητες CO2 (πάντα ήταν πιο χαμηλές από τη βενζίνη) και έχουν μειωθεί δραστικά οι εκπομπές των ένοχων NOx (οξείδια του αζώτου). Όμως, για να γίνουν «καθαροί» οι ντίζελ, το κόστος εξέλιξης και παραγωγής είναι μεγάλο για πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες και έτσι τους εγκαταλείπουν και εν τέλει τους καταργούν. Από την άλλη πλευρά μεγάλες εταιρείες τους διατηρούν, τους εκσυγχρονίζουν και θα τους έχουν στην γκάμα τους για πολλά χρόνια ακόμη.

Απέναντί τους όμως υπάρχουν κυβερνήσεις και φορείς που έχουν ανακοινώσει ότι θα απαγορεύσουν έως το 2025 την κυκλοφορία ντίζελ αυτοκινήτων στα κέντρα των πόλεων. Το 2016, ο δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης είχε υπογράψει μια τέτοια συνθήκη (διαβάστε εδώ). Φυσικά ο κόσμος πανικοβλήθηκε και αναμενόμενα μειώθηκε δραστικά η ζήτηση για ντίζελ. Παράλληλα η είσοδος των downsized κινητήρων βενζίνης τα έκανε πιο ελκυστικά ως αγορά, ωστόσο τα ντίζελ παραμένουν πιο οικονομικά σε κατανάλωση και συμφέρουν όταν γίνονται πολλά χιλιόμετρα ετησίως.

Όπως όλα δείχνουν, τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αποτελούν το μέλλον της αυτοκίνησης. Τα ηλεκτρικά ακόμα έχουν αρκετά προβλήματα να αντιμετωπίσουν για να προσελκύσουν το αγοραστικό κοινό, όπως είναι η υψηλή τιμή τους, η μικρή αυτονομία, ο πολύς χρόνος που απαιτείται για τη φόρτισή τους (ειδικά σε οικιακή πρίζα) και οι σχεδόν ανύπαρκτοι σταθμοί φόρτισης σε δημόσιο δίκτυο.

Πηγή: autogreeknews.gr