Ποια είναι τα μείον των turbo κινητήρων; (vid)

Μπορεί το downsizing και η υπερτροφοδότηση να είναι πλέον κανόνας στην αυτοκίνηση, αλλά εν τούτοις η κατοχή ενός turbo οχήματος κρύβει μερικές παγίδες.

Ποια είναι τα μείον των turbo κινητήρων; (vid)

Μπορεί το downsizing και η υπερτροφοδότηση να είναι πλέον κανόνας στην αυτοκίνηση, αλλά εν τούτοις η κατοχή ενός turbo οχήματος κρύβει μερικές παγίδες. Τουλάχιστον αυτό μας λέει ο YouTuber Jason Fenske από το κανάλι του Engineering Explained.

Πριν μερικά χρόνια, ένας υποψήφιος αγοραστής δεν είχε τόσα αυτοκίνητα με τουρμπίνα προς επιλογή. Πλέον στις μέρες μας turbo μοντέλα είναι πάρα πολλά, μιας και το downsizing είναι στα φόρτε του, ενώ τα ατμοσφαιρικά τείνουν προς εξαφάνιση.

Όμως η ενσωμάτωση ενός turbo πέρα από την αύξηση της απόδοσης, έχει αυξήσει και την πολυπλοκότητα της κατασκευής ενός κινητήρα, αλλά παρόλα αυτά τα υπερτροφοδοτούμενα μοντέλα αποτελούν την πλειοψηφία στην αγορά αυτοκινήτου.

Όμως, οι κάτοχοι turbo μοντέλων πρέπει να έχουν κατά νου ότι απαιτούνται ορισμένες παραχωρήσεις έναντι των ατμοσφαιρικών, κάτι που μας εξηγεί κι ο Jason Fenske από την Engineering Explained, χρησιμοποιώντας για παράδειγμα την περίπτωση του ατμοσφαιρικού Lexus RC-F.

Σύμφωνα με τον Jason το εν λόγω μοντέλο με τον 5.0 λτ., 8κύλινδρο κινητήρα, έχει γραμμική λειτουργία, κάτι για το οποίο δεν διακρίνονται τα turbo μοτέρ. Αυτό που είναι εκνευριστικό σύμφωνα με τον Jason είναι η ραθυμία του κινητήρα στο χαμηλό φάσμα στροφών, με το turbo lag να είναι έντονο! Επιπρόσθετα, το ωφέλιμο εύρος στροφών είναι αρκετά μειωμένο, ειδικά για όσους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες «ξυπνάνε» σε υψηλές στροφές. Ωστόσο, εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε, ότι πλέον οι σύγχρονοι turbo κινητήρες είναι πολύ γραμμικοί και δεν έχουν κενά ισχύος ή ξεσπάσματα, όπως οι παλιοί.

Ένα ακόμα μείον που επισημαίνει ο Jason είναι πως τα turbo μοτέρ κατά τη λειτουργία τους ανεβάζουν υψηλές θερμοκρασίες, κάτι που μπορεί σε βάθος χρόνου να μειώσει την αξιοπιστία τους. Λόγω λοιπόν των υψηλών θερμοκρασιών, ενισχύεται ακόμα ένα πρόβλημα, αυτό της προανάφλεξης, ή κρουστικής καύσης, τα γνωστά σε όλους μας πειράκια. Το παραπάνω φαινόμενο στους σύγχρονους κινητήρες με τα λίγα κυβικά και την τουρμπίνα, μπορεί να οδηγήσει μέχρι και σε ράγισμα των τοιχωμάτων στους κυλίνδρους!

Για το λόγο αυτό οι μηχανικοί εμπλουτίζουν αρκετά το μείγμα, μιας κι η υπερβολική ποσότητα καυσίμου μειώνει το ενοχλητικό φαινόμενο της κρουστικής καύσης. Τέλος, ο Jason καταθέτει και μια προσωπική άποψη. Αναφέρει πως ο ήχος που παράγεται από έναν turbo κινητήρα δεν μπορεί σε καμία των περιπτώσεων να συγκριθεί με την ακουστική ενός ατμοσφαιρικού κινητήρα πολλών κυβικών. Εν κατακλείδι, μπορεί οι απόψεις του Jason να είναι υποκειμενικές, όμως το μόνο σίγουρο είναι πως η αγορά βρίθει από turbo αυτοκίνητα, με τους ατμοσφαιρικούς κινητήρες να αποτελούν πλέον την μειοψηφία.

Πηγή: autogreeknews.gr



Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ. 232110