Τι ισχύει για τα μηχανάκια ανάμεσα στα αυτοκίνητα;
Πρόκειται για μια από τις πιο συνηθισμένες εικόνες στους ελληνικούς -και όχι μόνο- δρόμους. Τόσο συνηθισμένη πια, δεκαετίες τώρα, ώστε δεν προκαλεί καν εντύπωση. Μιλάμε φυσικά για το καθημερινό συναπάντημα ανάμεσα σε μηχανάκια και αυτοκίνητα, με τα πρώτα να ελίσσονται μεταξύ ακινητοποιημένων τετράτροχων και να συλλέγουν φθόνο από τους μπλοκαρισμένους οδηγούς. Η κλασική διήθηση, σε πιο επιστημονική ορολογία. Κίνηση, ωστόσο, που μπορεί να προκαλέσει ατυχήματα, ειδικά όταν τα άλλα οχήματα κινούνται.
Οι μοτοσικλέτες πολλές φορές δεν περνούν ανάμεσα στα αυτοκίνητα ή τα φορτηγά, μόνο όταν είναι σταματημένα. Το κάνουν και εν κινήσει, αυξάνοντας κατακόρυφα τον κίνδυνο σύγκρουσης. Μια τυφλή γωνία υπόθεση είναι το μοιραίο, που συνήθως προκαλείται από αλλαγή λωρίδας. Ο οδηγός του άλλου οχήματος δεν βλέπει (εγκαίρως ή καθόλου) τη μοτοσικλέτα, με αποτέλεσμα να τη χτυπήσει και να στείλει τον αναβάτη στο οδόστρωμα. Κάτι που δεν χρειάζεται χιλιόμετρα για να συμβεί, καθώς ακόμα και οι χαμηλές ταχύτητες είναι επίφοβες για τα δίκυκλα. Αυτή την ανορθογραφία έρχεται να διορθώσει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, αλλά πολύ πιθανό να δημιουργήσει άλλες.
Ολυμπιακός: Η συμβολή του… Βαλμπουενά
Όπως αναφέρει η παράγραφος 3 του άρθρου 16, «…σε οδοστρώματα που είναι χωρισμένα σε δύο ή περισσότερες λωρίδες κυκλοφορίας, κατά κατεύθυνση με κατά μήκος διαγραμμίσεις, οι οδηγοί οχημάτων υποχρεούνται να οδηγούν αυτά μέσα στα όρια μιας λωρίδας και κατά το δυνατόν στο μέσο αυτής». Όλων των οχημάτων, μηδενός εξαιρουμένου. Διευκρινιστική πρόταση για δίκυκλα δεν υπάρχει, κάτι που σημαίνει ότι και οι μοτοσικλετιστές υποχρεούνται να τα τοποθετούν στο οδόστρωμα, σαν να οδηγούσαν αυτοκίνητο. Ούτε ανάμεσα στα άλλα οχήματα, ούτε πολύ δεξιά (για να δίνουν χώρο προσπέρασης). Βέβαια το «κατά το δυνατόν» σηκώνει ερμηνειών, αν κάποια υπόθεση οδηγηθεί στα δικαστήρια. Μάλιστα, εξ ολοκλήρου υπεύθυνος για τυχόν ατύχημα σε περίπτωση διήθησης λογίζεται ο αναβάτης. Συν τοις άλλοις, οι παραβάτες τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο 80 ευρώ. Όλα καλά μέχρι εδώ.
Τα προβλήματα αρχίζουν όταν μπει στην κουβέντα η κυκλοφοριακή συμφόρηση. Οι μοτοσικλετιστές μπορεί να παρανομούν περνώντας ανάμεσα στους άλλους χρήστες του δρόμου, αλλά το επιχείρημά τους είναι ακράδαντο. Ο φόρτος κυκλοφορίας μειώνεται, καθώς δεν συμβάλλουν στην αύξηση της ουράς. Φανταστείτε όλα αυτά τα δίτροχα να έμπαιναν στη σειρά, ένα-ένα, και να περίμεναν όπως όλοι στον Κηφισό. Πόσα χιλιόμετρα θα έφταναν οι ουρές και πόσο θα εκτινασσόταν ο χρόνος παραμονής στο μποτιλιάρισμα; Εδώ είναι που θα πρέπει η νομοθεσία να βάλει μια εξαίρεση (περί κυκλοφοριακών συνθηκών), μαζί με ένα όριο ταχύτητας ελιγμών (ώστε να μην περνούν «πατημένα» τα μηχανάκια ανάμεσα σε πόρτες και καθρέπτες). Οριοθέτηση, κοινώς, αντί κάθετης απαγόρευσης.