Τα λάθη που πληρώνονται με τις ζώνες ασφαλείας
Οι ζώνες ασφαλείας έχουν σώσει εκατομμύρια ζωές από ατυχήματα εδώ και δεκαετίες, ενώ προστατεύουν τους επιβάτες από το να χτυπήσουν και σε απότομα φρεναρίσματα.
Παράλληλα οι αερόσακοι είναι σχεδιασμένοι για να συμπληρώνουν τις ζώνες ασφαλείας και όχι να τις αντικαθιστούν. Δυστυχώς όμως ακόμα και σήμερα αρκετοί δεν τις φορούν και όταν συμβεί κάτι, τότε ρίχνουν τις ευθύνες στο αυτοκίνητο και στους αερόσακους που άνοιξαν και τους τραυμάτισαν.
Πρώτη κίνηση «δέσιμο» με τη ζώνη ασφαλείας
Με το που θα μπει ο οδηγός και οι υπόλοιποι επιβάτες στο αυτοκίνητο, η πρώτη κίνηση που πρέπει να κάνουν είναι να φορούν τη ζώνη ασφαλείας. Όχι μόνο όταν πρόκειται για μακρινές αποστάσεις, αλλά και για τις πιο σύντομες, γιατί κανείς και ποτέ δεν ξέρει τι μπορεί να του συμβεί αφού ξεκινήσει. Όλες τις ώρες, οι επιβάτες πρέπει να κάθονται σε όρθια θέση και σωστά δεμένοι.
Ποτέ ξαπλωμένο το κάθισμα
Όποιοι έχουν την κακή συνήθεια να κάθονται με την πλάτη του καθίσματος σε θέση… ξάπλας, ενώ το αυτοκίνητο κινείται, μπορεί να είναι επικίνδυνο. Ακόμα και αν είναι δεμένοι, οι προστασίες του συστήματος συγκράτησης, (ζώνες ασφαλείας και/ή αερόσακοι) μειώνονται σημαντικά αν το κάθισμα δεν βρίσκεται στη σωστή όρθια θέση.
Οι ζώνες ασφαλείας πρέπει να ταιριάζουν απόλυτα τους γοφούς και το στήθος για να λειτουργήσουν σωστά. Όταν το κάθισμα είναι σε κλίση, η ζώνη ασφαλείας δεν είναι αποτελεσματική γιατί δεν θα εφάπτεται στο στήθος και υπάρχει μεγάλο κενό. Κατά τη διάρκεια ενός ατυχήματος ή απότομου φρεναρίσματος, ο επιβάτης μπορεί να συγκρουστεί με τη ζώνη ασφαλείας, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί στο λαιμό ή στο στήθος. Όσο περισσότερο είναι το κάθισμα ανακλινόμενο, τόσο περισσότερες είναι οι πιθανότητες να γλιστρήσουν οι γοφοί του επιβάτη κάτω από τη ζώνη ασφαλείας και να χτυπήσει τα πόδια στο ταμπλό ή στην πλάτη του πίσω καθίσματος. Ποτέ δεν ξεχνάμε τη ρύθμιση του ύψους της ζώνης ασφαλείας (κάποια αυτοκίνητα δεν το διαθέτουν), έτσι ώστε ο διαγώνιος ιμάντας να μην πνίγει το λαιμό.
Όσον αφορά τα παιδιά, πρέπει να χρησιμοποιούν ένα βοηθητικό κάθισμα με μια ζώνη τριών σημείων ώσπου να μπορούν να βάλουν τη ζώνη ασφαλείας κατάλληλα, χωρίς τη χρήση του βοηθητικού καθίσματος. Διαφορετικά η ζώνη είναι πολύ ψηλά στο σώμα τους και δεν θα προστατέψει, αλλά πολύ πιθανό είναι να προκαλέσει τραυματισμό.
Αντικατάσταση των ζωνών σε ατύχημα
Σε περίπτωση που το αυτοκίνητο εμπλακεί σε ένα ατύχημα, ολόκληρο το συγκρότημα ή τα μέρη των ζωνών ασφαλείας θα πρέπει να αντικατασταθούν. Αυτό πρέπει να γίνεται ακόμη και όταν δεν είναι ορατή κάποια ζημιά. Για παράδειγμα, όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα είναι εξοπλισμένα στις εμπρός θέσεις με προεντατήρες. Αυτοί σε μια σύγκρουση ανοίγουν για να περιοριστεί η δύναμη που ασκείται στο σώμα.
Φροντίδα των ζωνών ασφαλείας
Τις ζώνες ασφαλείας οι περισσότεροι δεν τις καθαρίζουν σχεδόν ποτέ. Όμως λερώνονται από τον ιδρώτα και από τα βρεγμένα μαγιό από τη θάλασσα, με αποτέλεσμα να γεμίζουν άλατα. Επίσης, βρωμίζουν από την σκόνη που εισέρχεται στο αυτοκίνητο, όταν είναι ανοιχτά τα παράθυρα. Έτσι με τον καιρό μαυρίζουν και λερώνουν τα ρούχα. Αν οι ζώνες ασφαλείας βρωμίσουν, θα πρέπει να καθαριστούν με χλιαρό νερό και ένα απαλό διάλυμα σαπουνιού. Απαγορεύεται η χρήση λευκαντικών, χρωστικών, ισχυρά ή σκληρών απορρυπαντικών, γιατί μπορεί να καταστρέψουν και να μειώσουν την αντοχή του υφάσματος.
Πώς τεστάρουμε αν λειτουργούν οι ζώνες ασφαλείας;
Η μέθοδος είναι πάρα πολύ απλή και διαρκεί 1-2 δευτερόλεπτα. Το μόνο που πρέπει να κάνει ο οδηγός για να ελέγξει αν οι ζώνες ασφαλείας του αυτοκινήτου του λειτουργούν, θα πρέπει να τραβήξει απότομα το διαγώνιο ιμάντα. Κανονικά θα πρέπει κάνοντας αυτή την κίνηση να μπλοκάρει η ζώνη. Αν δεν συμβεί αυτό, τότε απαιτείται απαραιτήτως έλεγχος στο συνεργείο.