Γιατί πρέπει να βγάζουμε το ESP εκτός δρόμου;
Εκτός δρόμου, η παρέμβαση του ESP δύναται να κολλήσει το όχημα στις λάσπες και τα χιόνια, ή να μην το αφήσει να ανέβει ανηφόρα!
Το 2014 η παρουσία του ηλεκτρονικού συστήματος ευστάθειας (κατά κόρον γνωστό ως ESP) έγινε υποχρεωτική για κάθε νέο μοντέλο που ταξινομείται στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Δυο χρόνια νωρίτερα, είχαν προηγηθεί οι Η.Π.Α.. Σκοπός του συστήματος είναι να χαλιναγωγεί τις τάσεις εκτροπής/ανατροπής του οχήματος από την πορεία με τη -μικρομετρικής ακρίβειας- χρήση των φρένων. Η σωτήρια παρουσία του δεν αμφισβητείται. Έχουμε δει εξάλλου πώς μπορεί να εξελιχθεί η ίδια κατάσταση με και χωρίς ESP. Υπάρχουν, όμως, συνθήκες όπου μπορεί να επιδεινώσει τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου!
Από τη φύση της, η αρχή λειτουργίας του ESP είναι περιοριστική. Κόβει γκάζι, πατάει φρένο, γενικά τραβάει «τα γκέμια» στο αυτοκίνητο. Αναλόγως μοντέλου και κατασκευαστή, μερικά συστήματα παραείναι παρεμβατικά και φτάνουν σε σημείο μέχρι να αιφνιδιάσουν τον οδηγό. Αλλά στο φινάλε, απλά «ξενερώνουν» τον πιο ενθουσιώδη άνθρωπο πίσω από το τιμόνι και χαλάνε το ρυθμό. Εκτός δρόμου ωστόσο, η παρέμβαση του ESP δύναται να κολλήσει το όχημα στις λάσπες και τα χιόνια, ή να μην το αφήσει να ανέβει ανηφόρα!
Ολυμπιακός: Η συμβολή του… Βαλμπουενά
Μακριά από την άσφαλτο, το σπινάρισμα των τροχών δεν σημαίνει απαραίτητα ένδειξη απώλειας ελέγχου. Τα συστήματα τετρακίνησης ρεγουλάρουν την κατανομή της ροπής, βγάζοντας το όχημα από την εκάστοτε δύσκολη κατάσταση πολλές φορές σπινάροντας. Απολύτως φυσιολογική εικόνα, που την βλέπουμε κυρίως σε χιονισμένες ανηφόρες – όπως αυτή που θα δούμε να αντιμετωπίζει ένα Audi A4 B6 Avant. Με το ESP στη θέση «On», τα ηλεκτρονικά μπαίνουν το ένα στη δικαιοδοσία του άλλου. Με το που αντιληφθεί ολίσθηση των τροχών, ο έλεγχος ευστάθειας αυτόματα κόβει την παροχή γκαζιού. Κάτι που αφήνει το σύστημα τετρακίνησης έωλο και το αυτοκίνητο έρμαιο της ανωφέρειας. Στην προκειμένη το Audi ανεβαίνει τελικά, αλλά με πολύ κόπο. Και προσέξτε: μόνο με τους τροχούς στην ευθεία, που εμπίπτει στην αρμοδιότητα του traction control. Αν στρίψει το τιμόνι, το ESP δεν αφήνει περιθώρια. Στη θέση«Off» αντίθετα, βλέπουμε το Quattro να κάνει απερίσπαστο τη δουλειά του, οδηγώντας με άνεση το Avant στην κορυφή και προχωρώντας απροβλημάτιστα, συνοδεία ενός ωραιότατου γλιστρήματος με τα τέσσερα.
Για τον ίδιο λόγο τα off road προγράμματα στα SUV όταν επιλεγούν, απενεργοποιούν το ESP και ενημερώνουν τον οδηγό μέσα από τη σχετική ένδειξη στον πίνακα οργάνων.
Πηγή: autogreeknews.gr