Πρέπει να αλλάζονται τα ελαστικά εμπρός - πίσω;
Όπως κάθε τι στο αυτοκίνητο, έτσι και τα ελαστικά τα οποία είναι μείζονος σημασίας για την ασφάλεια αλλά και την άνεση στο δρόμο, χρειάζονται συντήρηση και έλεγχο.
Ένας από τους πιο βασικούς που δεν πρέπει ποτέ να αμελείται, είναι ο έλεγχος της πίεσης για πολλούς και ευνόητους λόγους. Επίσης, ο οδηγός καλό είναι να κάνει ένα οπτικό έλεγχο για τυχόν απρόβλεπτες φθορές, όπως κομμάτια που έχουν φύγει και σπασμένα λινά.
Ολυμπιακός: Η συμβολή του… Βαλμπουενά
Κάτι που πολλοί δεν κάνουν από αμέλεια ή γιατί δεν το γνωρίζουν, είναι η αλλαγή των ελαστικών εμπρός – πίσω. Γιατί όμως πρέπει να γίνεται αυτή η κίνηση; Ας δούμε παρακάτω τι προτείνουν ειδικοί σχετικά με την αλλαγή των ελαστικών εμπρός – πίσω, ή περιστροφή, όπως αλλιώς ονομάζεται:
Volvo: Το ελαστικό πρέπει να περιστρέφεται πάντοτε προς την ίδια κατεύθυνση σε όλη τη διάρκεια ζωής του. Αλλαγή θέσης των ελαστικών μπορεί να γίνει μόνο μεταξύ των μπροστινών και πίσω ελαστικών, ποτέ μεταξύ των δεξιών και αριστερών ελαστικών ή το αντίστροφο. Εάν τα ελαστικά δεν τοποθετηθούν σωστά, επηρεάζονται αρνητικά τα χαρακτηριστικά πέδησης του αυτοκινήτου, καθώς και η ικανότητα απομάκρυνσης νερού, χιονιού και λάσπης από το ελαστικό. Τα ελαστικά με το μεγαλύτερο βάθος πέλματος πρέπει να τοποθετούνται πάντοτε στον πίσω άξονα του αυτοκινήτου (για να μειώνεται ο κίνδυνος πλαγιολίσθησης).
Dunlop: Τα ελαστικά στο μπροστινό μέρος του οχήματός σας φθείρονται πιο γρήγορα σε σύγκριση με τα ελαστικά στο πίσω μέρος. Η συχνή εναλλαγή τους συμβάλλει στην πιο ομοιόμορφη φθορά και σας επιτρέπει να αξιοποιείτε στο έπακρο τη διάρκεια ζωής του πέλματος.
Είναι καλή ιδέα να εναλλάσσετε τη θέση των ελαστικών περίπου κάθε 10.000 χιλιόμετρα. Υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που ενδέχεται να υποδεικνύουν ότι πρέπει να εναλλάσσετε τη θέση των ελαστικών πιο συχνά:
• Υψηλές ταχύτητες, βαριά φορτία, μεγάλες αποστάσεις: Αν οδηγείτε τακτικά με υψηλές ταχύτητες και διανύετε μεγάλες αποστάσεις ή μεταφέρετε βαριά φορτία, αυτή η πρόσθετη καταπόνηση ενδέχεται να σημαίνει ότι η θέση των ελαστικών πρέπει να εναλλάσσεται λίγο πιο συχνά.
• Ανομοιόμορφη φθορά: Πρέπει να εναλλάσσετε τη θέση των ελαστικών το συντομότερο δυνατόν από τη στιγμή που θα εντοπίσετε ανομοιόμορφη φθορά.
• Βουητό: Αν τα ελαστικά βουίζουν όταν οδηγείτε σε ομαλό δρόμο, τότε ίσως είναι η στιγμή για εναλλαγή θέσης.
Toyo: Μερικές φορές, η ανομοιόμορφη φθορά του ελαστικού μπορεί να διορθωθεί αλλάζοντας τη θέση των ελαστικών σας (περιστροφή). Μερικές φορές τα μπροστινά και πίσω ελαστικά του οχήματος δέχονται διαφορετική πίεση αέρα. Μετά την περιστροφή, ρυθμίστε την πίεση του αέρα για κάθε ελαστικό ξεχωριστά. Αν τα ελαστικά σας εμφανίζουν ανομοιόμορφη φθορά, ζητήστε από τον έμπορο ελαστικών της Toyo Tires στην περιοχή σας να τα ελέγξει και να προβεί σε οποιαδήποτε ευθυγράμμιση, διόρθωση ανισορροπίας ή άλλου μηχανικού προβλήματος που σχετίζεται με την περιστροφή των ελαστικών.
Ο σκοπός της τακτικής περιστροφής των ελαστικών είναι η επίτευξη μιας πιο ομοιόμορφης φθοράς σε όλα τα ελαστικά ενός οχήματος. Πριν περιστρέψετε τα ελαστικά σας, να ανατρέχετε πάντα στο εγχειρίδιο της κατασκευάστριας εταιρείας του οχήματός σας για οδηγίες περιστροφής. Αν δεν καθορίζεται κάποια περίοδος ή σχεδίαση περιστροφής, θα πρέπει να περιστρέφετε τα ελαστικά σας, από εμπρός προς τα πίσω, με κάθε φθορά 10% ή τουλάχιστον με κάθε φθορά 15%. Η ανομοιόμορφη φθορά ίσως χρειαστεί πιο συχνή περιστροφή των ελαστικών.
Drivercenter: H λεγόμενη «αντιστροφή των ελαστικών» επιτρέπει την αποφυγή των διαφορών φθοράς που δημιουργούνται μεταξύ των διαφορετικών ελαστικών λόγω της τριβής και της κατανομής του βάρους του αυτοκινήτου, που αμφότερες γίνονται ανομοιόμορφα.
Αν δεν έχετε κάνει ποτέ αντιστροφή των ελαστικών, το πρώτο στοιχείο που μπορεί να υποδεικνύει την ανάγκη για κάτι τέτοιο είναι η φθορά. Για να εξετάσετε αυτό το ενδεχόμενο αρκεί να επιθεωρήσετε οπτικά το πέλμα και να ελέγξτε εάν εμφανίζονται οι ενδείξεις που εμφανίζονται όταν φτάσει στο μέγιστο επιτρεπόμενο επίπεδο φθοράς, το οποίο από το νόμο ορίζεται στα 1,6 χλστ.
Ωστόσο, δεν είναι τόσο η πρόοδος της φθοράς που καθορίζει την αναγκαιότητα της αντιστροφής, όσο η ακανόνιστη φθορά. Εύκολα, για παράδειγμα, σε ένα αυτοκίνητο με τον κινητήρα μπροστά είναι δυνατόν να σημειώνεται μεγαλύτερη φθορά των εμπρόσθιων ελαστικών, λόγω του βάρους που στηρίζεται πάνω τους. Η αντιστροφή θα πρέπει να πραγματοποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, από την αρχή της ζωής του αυτοκινήτου, ακριβώς για την αποτροπή αυτών των διαφορών. Με αυτή τη λειτουργία, επίσης, επιμηκύνεται η ζωή των ελαστικών και βελτιώνεται η κατανάλωση καυσίμου.