Πώς και γιατί ο κινητήρας χάνει άλογα;

Το ότι ένας κινητήρας σε βάθος χρόνου χάνει μέρος της ισχύος του είναι λίγο πολύ γνωστό.

Πώς και γιατί ο κινητήρας χάνει άλογα;

Το ότι ένας κινητήρας σε βάθος χρόνου χάνει μέρος της ισχύος του είναι λίγο πολύ γνωστό. Για αυτό και παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον οι δυναμομετρήσεις παλαιών μοντέλων, ώστε να βλέπουμε πώς βαστάνε τα μοτέρ τους και μέχρι ποιου σημείου διατηρούν τις ονομαστικές τους αποδόσεις.

Η σχολαστική συντήρηση είναι το πρώτο και σημαντικότερο πράγμα που πρέπει να κάνουμε, αν θέλουμε να εξασφαλίσουμε πως το μοτέρ του αυτοκινήτου μας θα αποδίδει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Πάμε να δούμε πού πρέπει να έχουμε το νου μας, προκειμένου να μην μας ψάχνουμε άλογα κάτω από το καπό.

Φίλτρο αέρα

Αν είναι μπουκωμένο, περιορίζεται η ροή στο θάλαμο καύσης με τα αντίστοιχα αποτελέσματα στο λόγο αέρα/καυσίμου και την γενικότερη διαδικασία της καύσης. Ειδικά στους τούρμπο κινητήρες, ένα αναποτελεσματικό φίλτρο μπορεί να θέσει τον κινητήρα μέχρι σε safe mode!

Εξάτμιση

Μετά την εισαγωγή, περνάμε στην εξαγωγή. Αν η εξάτμιση ή ο καταλύτης είναι σε κακή κατάσταση, τότε το μοτέρ θα δουλέψει πιο σκληρά για να ωθήσει τα καυσαέρια προς τα έξω. Ενδέχεται δε, να εμφανιστούν φαινόμενα υποπίεσης στην πολλαπλή εξαγωγής, τα οποία επιστρέφουν καυσαέρια στο θάλαμο καύσης.

Μπεκ

Από τα μπεκ ψεκάζεται το καύσιμο στον κύλινδρο. Με τα χρόνια, η κακή ποιότητα του καυσίμου τα βουλώνει και οι υψηλές θερμοκρασίες μειώνουν την απόδοσή τους.

Αντλία καυσίμου

Η αντλία καυσίμου μπορεί να μην καταστραφεί και να χαλάσει εντελώς, αλλά να δουλεύει χωρίς να είναι ικανή να τροφοδοτήσει με την σωστή ποσότητα καυσίμου για μεγάλη διάρκεια ή σε υψηλή πίεση.

Συμπίεση

Εδώ θέλουν προσοχή τα ελατήρια των πιστονιών και οι έδρες των βαλβίδων. Αν το έμβολο ή οι βαλβίδες «χάνουν», μειώνεται η συμπίεση και κατά συνέπεια η απόδοση του κινητήρα. Επίσης, οι επικαθίσεις άνθρακα εμποδίζουν τις βαλβίδες από το να σφραγίσουν, επιτρέποντας στον αέρα να βγαίνει εκτός κυλίνδρου.

«Πειράκια»

Έχουμε καταπιαστεί αναλυτικά με το φαινόμενο της προανάφλεξης (ή κρουστική καύση) σε προηγούμενο άρθρο. Αναφορικά με την απόδοση, επηρεάζει αρνητικά τους χάρτες ανάφλεξης και αναγκάζοντας το μοτέρ να δουλεύει σε ένα καθεστώς υπολειτουργίας.

Μπουζί

Τα μπουζί παρέχουν τον σπινθήρα για να γίνει η έκρηξη στο θάλαμο καύσης. Αν είναι βρώμικα τότε η καύση και πάλι δεν είναι σωστή, επομένως έχουμε μείωση της απόδοσης του μοτέρ.

Πεταλούδα γκαζιού

Ανάλογα προβλήματα με τις βαλβίδες. Οι επικαθίσεις που δημιουργούνται με τα χρόνια, αφενός μειώνουν τον διαθέσιμο χώρο για τη διέλευση του αέρα, αφετέρου μπορούν να δυσκολέψουν το ανοιγόκλειμά της. Εκτός από μειωμένη απόδοση, ο οδηγός θα νιώσει και χειρότερη απόκριση.

Τουρμπίνα

Με τα χρόνια χάνει τη ζυγοστάθμισή της η φτερωτή εισαγωγής και τα πτερύγια φθείρονται Κατά συνέπεια, εκτός της μειωμένης παροχής, ενδέχεται να προκληθούν πολύ σοβαρότερες ζημιές (σπάσιμο πτερυγίων, ρήγμα κελύφους, ολοκληρωτική ρήξη συμπιεστή).

Ηλεκτρονικά

Όλα τα ανωτέρω, στα σύγχρονα αυτοκίνητα ελέγχονται από τα ηλεκτρονικά. Αισθητήρες επί αισθητήρων συλλέγουν δεδομένα και τα στέλνουν στα εγκεφαλάκια. Από εκεί και πέρα, το τί θα γίνει με τα χαρακτηριστικά απόδοσης του κινητήρα επαφίεται στα τσιπάκια. Ακόμα και όλα στην εντέλεια να λειτουργούν, αν ένας αισθητήρας «διαβάσει» κάτι λάθος λόγω δικού του προβλήματος, τότε το αποτέλεσμα είναι ένα και το αυτό.

Πηγή: autogreeknews.gr