Το Netflix και ο πόλεμος του streaming

Η ιστορία του Netflix, η παγκόσμια άνοδος του μέσα στο 2018 και το Roma που απορρίφθηκε από το Hollywood. Αυτή θα είναι η αντίδραση της πλατφόρμας στον ανταγωνισμό του streaming που έρχεται.

 Το Netflix και ο πόλεμος του streaming

Το Netflix ξεκίνησε το 1997, αρχικά ως υπηρεσία ενοικίασης dvd από το διαδίκτυο. Το 2012 λάνσαρε για πρώτη φορά το δικό του πρόγραμμα, με τη σειρά «House of Cards», η οποία έκανε υψηλά νούμερα τηλεθέασης σε παγκόσμια προβολή. Οι χρήστες είχαν την δυνατότητα να δουν όλα τα επεισόδια της σειράς με ένα απλό «κατέβασμα».

Ο ιδρυτής της εταιρείας, Reed Hastings, είχε πτυχίο στην επιστήμη των υπολογιστών από το Stanford, γενέτειρα της Google, και γνώριζε πώς να εκμεταλλευτεί τα δεδομένα των χρηστών: παρατηρώντας τη συμπεριφορά τους, ταξινομώντας τις προτιμήσεις τους, συστήνοντας συγκεκριμένες ταινίες στον κατάλογο - και τροφοδοτώντας τους αλγόριθμους.

H μεγαλύτερη υπηρεσία streaming στις ΗΠΑ και το Narcos

Οι πρώτοι συνδρομητές μοιράστηκαν τους κωδικούς πρόσβασής τους με άλλους. Θα ήταν εύκολο να αποφευχθεί αυτό, αλλά η Netflix το ανέχτηκε και έτσι μπόρεσε να συλλέξει μεγάλους όγκους δεδομένων εκτός της βάσης συνδρομητών τους, οι οποίοι στη συνέχεια αναλύθηκαν για να προσδιορίσουν τις προτιμήσεις των θεατών. Αφού δημιούργησε μια λεπτομερή εικόνα, η Netflix μπόρεσε να ξεκινήσει τη δική της σειρά χωρίς κίνδυνο και ρίσκο, όπως η σειρά Narcos το 2015.

Σήμερα είναι μια ιντερνετική πλατφόρμα συνδρομητικής τηλεόρασης, η μεγαλύτερη υπηρεσία streaming ταινιών και βίντεο, που εκπέμπει στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Ασία, με 140 εκατομμύρια συνδρομητές σε 190 χώρες.

Έχει επωφεληθεί από την παγκόσμια δημοτικότητα τηλεοπτικών σειρών όπως Τα Φιλαράκια και το La Casa de Papel, εν η ταινία του Roma του Αλφόνσο Κουαρόν κέρδισε ένα χρυσό λιοντάρι στη Βενετία και δέκα υποψηφιότητες για Όσκαρ, διάκριση που συνέβαλε στην αύξηση της μετοχής της Netflix.

Σύμφωνα και με το δημοσίευμα της le monde diplomatiqe, η εταιρεία κάνει τεράστιες δαπάνες, που έφτασαν τα 12 δισ. δολάρια το 2018, για marketing και παραγωγή περιεχομένου, ωστόσο η στρατηγική της Netflix για παγκόσμια επέκταση προσφέρει πολλά περιθώρια ανάπτυξης. Το τρίτο τρίμηνο, το 84% της αύξησης των συνδρομητών της Netflix προήλθε από περιοχές όπως η Βραζιλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, ο Καναδάς και η Ινδία. Όσον αφορά στα κέρδη, η Netflix για το δ’ τρίμηνο ανακοίνωσε καθαρά κέρδη ύψους 134 εκατ. δολάρια ή 30 σεντς ανά μετοχή και πωλήσεις ύψους 4,19 δισ. δολάρια.

Έφτιαξε 80 δικές του ταινίες μέσα στο 2018

Η Netflix επίσης κάνει ταινίες, περίπου 80 το 2018, δύο φορές περισσότερες από τις Disney και Warner Bros μαζί. Μερικές μάλιστα κερδίζουν τώρα βραβεία σε μεγάλα φεστιβάλ: στη Βενετία τον περασμένο Σεπτέμβριο, το Ρομά κέρδισε το Χρυσό Λιοντάρι, ενώ η Μπαλάντα του Buster Scruggs των αδελφών Κοέν κέρδισε το καλύτερο σενάριο.

Η αναγνώριση αυτή δίνει στη Netflix καλλιτεχνική νομιμότητα και ανησυχεί τα καθιερωμένα παραδοσιακά στούντιο, τα οποία για την ώρα η Netflix χρησιμοποιεί επιδέξια για να ενισχύσει την εικόνα της. Η εταιρεία παρουσιάζεται επίσης ως χορηγός που αγωνίζεται για την άμεση και άρτια υλοποίηση μιας ταινίας. Είναι σύνηθες για τη Netflix να εγκρίνει γρήγορα τα έργα που θα χρειαζότανε μήνες για να γίνουν πραγματικότητα από τον σκηνοθέτη.

Το Roma απορρίφθηκε από το Χόλιγουντ

Ο Bertrand Tavernier, πρόεδρος του Ινστιτούτου Lumière, υποστηρίζει ότι οι κινηματογραφιστές όπως ο Κουαρόν δεν θα χρειαζόταν να στραφούν στη Netflix, αν τα στούντιο και οι διανομείς ήταν πιο έξυπνοι, πιο έτοιμοι να αγωνιστούν και να ανοιχτούν. Για παράδειγμα, το πρόβλημα ήταν ότι η ταινία του Κουαρόν είχε απορριφθεί από τα στούντιο στο Χόλιγουντ. Όμως η Netflix ήταν έτοιμη να δεχτεί μια ασπρόμαυρη αυτοβιογραφική ταινία, στα ισπανικά, χωρίς ηθοποιό αστέρι. Ο Μάρτιν Σκορτσέζε, του οποίου η επόμενη ταινία, Ο Ιρλανδός (The Irishman) », που χρηματοδοτείται σε μεγάλο βαθμό από την Netflix, δήλωσε: «Πρέπει να εκμεταλλευτούμε την τεχνολογία και τις περιστάσεις. Αλλά το πιο σημαντικό είναι να συνεχίσουμε να κάνουμε ταινίες».

Όμως η εταιρεία έχει τώρα περίπου 10 δισεκατομμύρια δολάρια σε μακροπρόθεσμο χρέος και δεν έχει αποδείξει ότι το μοντέλο της θα είναι πια σταθερό και κερδοφόρο. Η απόσυρση του Netflix από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών τον Μάιο, λόγω των κανόνων που απαγορεύουν ταινίες χωρίς προγραμματισμένη κινηματογραφική κυκλοφορία στη Γαλλία, έκαναν ακόμη πιο σαφές πως το μέλλον ήθελε έναν συμβιβασμό.

Το στοίχημα του Netflix στα Όσκαρ

H νέα στρατηγική της εταιρείας είναι μια παραδοχή ότι o κινηματογράφος δεν μπορεί να αποκλειστεί, σύμφωνα με την ανάλυση του «Τhe Atlantic». Αυτοί οι σκηνοθέτες δημιουργούν τις ταινίες τους για προβολή στις αίθουσες και αυτό είναι αναπόσπαστο κομμάτι της δουλειάς τους, ανεξάρτητα από το πόσο εξελιγμένες τηλεοράσεις κυκλοφορούν.

Δεν πρόκειται μόνο για το μέγεθος της οθόνης ή για την ισχύ των ηχείων, αλλά και για την αίσθηση του να κλείνεσαι σε ένα χώρο όπου δεν μπορείς να κοιτάξεις αλλού, να διακόψεις την ταινία και να αφαιρεθείς από το κινητό σου. Εάν το φιλμ του Κουαρόν τα πάει καλά στην κούρσα των Όσκαρ, το Netflix θα έχει κερδίσει το στοίχημα και θα έχει μια σοβαρή δικαιολογία που έσπασε τον κανόνα. Το κύρος του θα τονωθεί και θα προσελκύσει επιπλέον κινηματογραφιστές, καθώς η εταιρία προωθεί τις προσπάθειές της να γίνει ένα σημαντικό στούντιο κινηματογράφου.

Η τεχνολογία έγινε μια ψυχαγωγία από μόνη της

Τι ταινίες προσφέρει η Netflix; Από τα 100 αριστουργήματα που επιλέχθηκαν από τους κριτικούς κινηματογράφου της Le Monde από το 1944, μόνο τρία είναι διαθέσιμα στη Netflix στη Γαλλία και δύο στις ΗΠΑ. Το αστείο δε είναι ότι οι συνδρομητές ξοδεύουνε περισσότερο χρόνο στην περιήγηση στον κατάλογο από ό, τι βλέπουν πράγματι. Η τεχνολογία δεν είναι πλέον ένα όργανο στην υπηρεσία της ψυχαγωγίας αλλά μια ψυχαγωγίας από μόνη της. Η αφθονία δεν κρύβει την τάση προς την τυποποίηση, ακόμη και μεταξύ τηλεοπτικών σειρών.

Το ερώτημα αν η Netflix σκοτώνει τον κινηματογράφο είναι απόρροια της μεγάλης ανόδου της υπηρεσίας σε σύγκριση με την πτώση στις πωλήσεις των εισιτηρίων των κινηματογραφικών αιθουσών.

Όπως δήλωσε κι ο CEO των Vue Chain, μεγάλης αλυσίδας κινηματογράφων στην Αγγλία, Tim Richards σε συνέντευξή του «Δεν είναι ο ανταγωνιστής μας το Netflix. Δεν είναι το διαδίκτυο. Είναι τα αθλητικά δρώμενα, το bowling, τα nightclubs». Ίσως ο κατασταλτικός παράγοντας στις πωλήσεις εισιτηρίων να είναι κάτι πιο σύνθετο. Ίσως να είναι ακόμα και οι ίδιες οι ταινίες που βγαίνουν.

Είναι πολλοί αυτοί που πιστεύουν ότι οι κινηματογραφικές αίθουσες μπορεί να μην έχουν πολλά να φοβηθούν. Ο κινηματογράφος μετρά πάνω από έναν αιώνα στις ζωές μας κι έχει δοκιμαστεί επαρκώς. Άντεξε την είσοδο της τηλεόρασης στα σπίτια μας, άντεξε τα video club, άντεξε το παράνομο downloading. Γιατί να μην αντέξει λοιπόν και η Netflix; Το ερώτημα ταυτόχρονα για την Netflix είναι αν θα αντέξει αυτήν τον επερχόμενο ανταγωνισμό.

Η αγορά και η κόντρα του streaming

Μπορεί το 2018 να ήταν η χρονιά που εκτοξεύτηκε παγκοσμίως η πλατφόρμα του Netflix, αλλά το 2019 αναμένεται να αντιμετωπίσει μεγάλο ανταγωνισμό καθώς σκληραίνει η κόντρα του streaming με τις Disney και Warner Media να ετοιμάζουν τις δικές τους συνδρομητικές πλατφόρμες.

Η WarnerMedia σχεδιάζει να λανσάρει την δική της υπηρεσία συνεχούς ροής το τέταρτο τρίμηνο του 2019 και θα προβάλλονται ταινίες και σειρές από τα στούντιο της Warner Bros. Δηλαδή ταινίες όπως οι Batman και Harry Potter και σειρές όπως τα Φιλαράκια και The Big Bang Theory.

Νetflix vs Disney

Η Disney από την πλευρά της αναμένεται να μπει στη μάχη εντός του έτους με την συνδρομητική υπηρεσία Disney+ και ταυτόχρονα θα αποσύρει όλο της το περιεχόμενο από τη Netflix. Η νέα υπηρεσία θα περιλαμβάνει παλιούς τίτλους ταινιών όπως Star Wars καθώς και νέες σειρές και ταινίες.

Την ίδια στιγμή η Amazon που αποτελούσε τον βασικό ανταγωνιστή του Netflix ετοιμάζεται να αναβαθμίσει την παρουσία της και σκοπεύει να διευρύνει το βάθος των επιλογών που θα διαθέτει το Amazon Prime.

Πέρα από τις προαναφερθείσες εταιρείες που έχουν εκφράσει ανοιχτά τα σχέδιά τους, δεν θα ήταν απίθανο να δούμε κάτι αντίστοιχο κι από την Apple, η οποία προσπαθεί να αντισταθμίσει την πτώση από τις πωλήσεις iPhone δημιουργώντας νέες συνδρομητικές υπηρεσίες.

Σύμφωνα με τους αναλυτές αυτές οι εξελίξεις μπορεί να αναδιαμορφώσουν όλο το σκηνικό της αγοράς. Το ερώτημα που γεννάται είναι τι θα συμβεί όταν αυτά τα στούντιο αποφασίζουν να αφαιρέσουν το περιεχόμενό τους από την πλατφόρμα και να δημιουργήσουν τα δικά τους online streaming sites.

Θα ποντάρει στο πρωτότυπο περιεχόμενο

Η Netflix με την σειρά της βλέποντας τις αλλαγές να απειλούν το μέλλον του επιτυχημένου εγχειρήματος, δείχνει αποφασισμένη και μέσα από τις δηλώσεις των στελεχών της, να δαπανήσει ακόμα περισσότερα για την δημιουργία νέου πρωτότυπου περιεχομένου και δη ευρωπαϊκού όπως και για αγορές νέων σειρών και ταινιών.

Η ανάγκη για έσοδα όμως αναμένεται να φέρει και διαφημίσεις στη Netflix ή θα πρέπει να αυξήσει τις τιμές των συνδρομών για να μπορεί να συνεχίζει να στηρίζει τις ακριβές παραγωγές της.

Για την ώρα οι χρήστες του Netflix, όπως και του δικτύου HBO, που μοιράζονται παράνομα τους κωδικούς τους θα πρέπει να ανησυχούν για τη δυνατότητα να μοιράζονται τον κωδικό τους με τρίτους, έχοντας ουσιαστικά δωρεάν πρόσβαση, καθώς μια βρετανική εταιρεία έχει βρει έναν τρόπο, που χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη, να ανακαλύπτει τους παραβάτες.

Πηγή: tvxs.gr