Γιατί απέτυχε παταγωδώς ο πρώτος ηλιακός δρόμος;
Είδαμε την καινοτομία των Καταριανών, που βάφουν τους δρόμους μπλε για να μειώσουν την θερμοκρασία του οδοστρώματος. Σε μια τέτοια χώρα, όπου ο ήλιος δεν διακόπτεται από ίχνος νέφωσης, οι ηλιακοί δρόμοι θα ήταν ιδανικοί.
Όμως, ακόμα και με το απύθμενο μπάτζετ του Κατάρ, αυτή η τεχνοτροπία βρίσκεται υπό εξέλιξη. Στην Γαλλία, αντιθέτως, την εφάρμοσαν πιλοτικά. Εγχείρημα που στέφθηκε με απόλυτη αποτυχία.
Να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Τι είναι ο ηλιακός δρόμος; Απλά και λακωνικά: οδόστρωμα στρωμένο με φωτοβολταϊκά. Σκοπός είναι η συγκεκριμένη οδός και τα νοικοκυριά πλησίον αυτής, να καθίστανται ενεργειακά αυτάρκη από τις ακτίνες του ηλίου και μόνο. Όπως καταλαβαίνουμε, ένα τέτοιο πρότζεκτ απαρτίζεται από δεκάδες δυσκολίες. Τις οποίες οι Γάλλοι, θεώρησαν πως μπορούσαν να ξεπεράσουν.
Ολυμπιακός: Η συμβολή του… Βαλμπουενά
To 2016, η γαλλική κυβέρνηση σε συνεργασία με το Ίδρυμα Σεγκολέν Ρουαγιάλ εκπόνησε το μεγαλεπήβολο σχέδιο, δαπανώντας περισσότερα από 5 εκατομμύρια ευρώ για την υλοποίησή του. Η περιοχή Tourouvre au Perche, στην Νορμανδία, επιλέχθηκε για την πιλοτική εφαρμογή και σύντομα, ένα ρεύμα κυκλοφορίας μήκους 1 χιλιομέτρου καλύφθηκε από ηλιακά πάνελ – 2.800 στον αριθμό. Η ιδέα ήθελε τα φωτοβολταϊκά να παράγουν 288.350 kWh ετησίως, τροφοδοτώντας 5.000 νοικοκυριά και εξοικονομώντας τουλάχιστον 10.500 ευρώ ανά χρόνο σε σχέση με την συμβατική κατανάλωση ρεύματος. Η πραγματικότητα απεικονίζεται στις φωτογραφίες.
Σε μια απίστευτη γκάφα σχεδιασμού, οι Γάλλοι επέλεξαν μια περιοχή που -κατά μέσο όρο- εμφανίζει ηλιοφάνεια μόλις 44 ημέρες τον χρόνο! Η τοποθέτηση των πάνελ, «χαντάκωσε» περισσότερο την εκτέλεση. Για να κάνουν σωστά την δουλειά τους, τα φωτοβολταϊκά πρέπει να είναι στραμμένα προς τον ήλιο (και να μην διακόπτεται η τροφοδοσία από περάσματα οχημάτων, θα συμπληρώσουμε εμείς). Επειδή όμως εδώ επρόκειτο για δρόμο, τοποθετήθηκαν αναγκαστικά σε επίπεδη διάταξη. Κάτι που σημαίνει πως τις 790 κιλοβατόρες ημερησίως –κατ’ υπόσχεση του κατασκευαστή- δεν τις παρήγαγαν ποτέ.
Επειδή επίσης μιλάμε για οδόστρωμα, θα έπρεπε να αντέχουν το βάρος των αυτοκινήτων. Κάτι που, παρά την απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων άνω των 3,5 τόνων, δεν το κατάφεραν, ενώ αποδείχτηκαν και ευπαθή στις χαλαζοπτώσεις. Παράλληλα, η τριβή τους με τα ελαστικά δημιουργούσε υψηλό θόρυβο, οπότε το όριο ταχύτητας θεσπίστηκε στα 70 χλμ./ώρα.
Η ενεργειακή ανταπόδοση τώρα, κορυφώθηκε την πρώτη χρονιά λειτουργίας: 149.459 kWh, σχεδόν το μισό από όσο υποτίθεται θα απέδιδε. Το 2018 έπεσε στις 78.000 kWh, ενώ φέτος βρίσκεται μέχρι στιγμής στις 38.000 kWh. Οικονομικά, επέστρεψε μόλις 4.550 ευρώ το 2017 και 3.100 ευρώ πέρσι. Και οι δυο χρονιές μαζί, δηλαδή, αθροίζουν 7.650 ευρώ – σχεδόν 2μιση χιλιάδες λιγότερα σε σχέση με το προγραμματισμένο ετήσιο κέρδος.
Απολύτως αναμενόμενα, το εγχείρημα έχει δρομολογηθεί για «τσεκούρι». Να σημειώσουμε εδώ, πως ανάλογα τμήματα -πολύ μικρότερου μήκους- συναντώνται σε διάφορες περιοχές της γαλλικής επαρχίας, ενώ κάτι αντίστοιχο επιχείρησαν και οι Κινέζοι – αλλά την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας, εκλάπησαν τα φωτοβολταϊκά!
πηγή: autogreeknews.gr